Het onderzoek van iSeeCars analyseerde de data van het Fatality Analysis Reporting System (dat Amerikaanse ongevallen met een fatale afloop in kaart brengt) tussen 2017 en 2023, waarbij het aantal dodelijke ongelukken werd vergeleken met het gemiddeld aantal gereden kilometers per model. Daarbij werden de gegevens van meer dan 8 miljoen voertuigen onderzocht.
Uit die studie is gebleken dat Tesla-modellen opvallend vaak betrokken zijn bij dodelijke verkeersongevallen. Geen enkele constructeur doet slechter, toch niet op merkniveau.
Verantwoordelijkheid van de bestuurder
Op modelniveau is het een ander verhaal. De Tesla Model Y heeft een dodelijk-ongevalpercentage van 10,6 per 1 miljard mijl (dus 1,6 miljard kilometer), wat lager is dan de Hyundai Venue (13,9) en de Honda CR-V (13,3). En lager dan dat van de Chevrolet Corvette (13,6) en de Porsche 911 (13,3).
De voornaamste oorzaak van het hoge ongevalpercentage van Tesla zou te maken hebben met de hoge afleiding tijdens het rijden. De semi-autonome rijfuncties zouden er volgens iSeeCars voor zorgen dat de bestuurders van een Model Y of Model S minder oplettend zijn. Of hoe technologie die ontwikkeld werd om personenvervoer naast handiger en comfortabeler ook veiliger te maken, vooral resulteert in meer fatale accidenten.
De studie besluit dan ook dat menselijke interactie bepalend blijft voor de verkeersveiligheid. We vertrouwen te vaak op de vandaag beschikbare veiligheidssystemen, aldus de experts van iSeeCars. Naast die technologische afleiding spelen ook de klassieke crashveiligheid een rol, weliswaar vooral bij kleinere SUV-modellen. En sportwagens scoren ook slechter dan gemiddeld, wellicht omdat ze vaker op een onaangepaste manier bestuurd worden. Hoe hoger de snelheid, hoe zwaarder de gevolgen voor de inzittenden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!