EU-richtlijn 2014/45 over de “Periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens” is al op 19 mei 2014 in werking getreden en moest in principe uiterlijk op 20 mei 2017 zijn omgezet in nationale regelgeving. In België (of liever in Vlaanderen, want de autokeuring is in ons land een bevoegdheid van de gewesten) gebeurde dat echter stapsgewijs. Zo wordt sinds 1 oktober strenger opgetreden tegen gebreken betreffende de verlichting (terwijl dat in Wallonië en in Brussel respectievelijk al het geval was sinds 2019 en begin 2021).
Veiligheidsuitrusting
De nieuwe verstrenging heeft betrekking op veiligheidsuitrusting zoals airbags of gordels. Het gaat om gebreken waarvoor je vroeger al de opmerking kreeg dat ze zo snel mogelijk hersteld moesten worden, maar die geen aanleiding gaven tot een rode kaart en dus een herkeuring.
Voortaan zul je echter een rode kaart met een geldigheidsduur van twee weken krijgen voor de volgende gebreken:
- De markering van goedkeuring op de veiligheidsgordel ontbreekt of is niet conform.
- De airbag werkt niet.
- De snelheidsmeter is niet leesbaar of kan niet worden verlicht.
- Het waarschuwingssignaal van de krachtbegrenzer van de veiligheidsgordel, gordelspanner of airbag wijst op een defect.
- De sleutel kan uit het contactslot gehaald worden zonder dat de motor afslaat.
- De claxon geeft mogelijke verwarring met een officiële sirene.
- Het waarschuwingslampje van het SRS-systeem (algemeen veiligheidssysteem) brandt.
- De elektronische stabiliteitscontrole vertoont een defect.
- Een van de veiligheidsgordels is onvoldoende stabiel verankerd (dit gebrek leidde al tot een rood keuringsbewijs met een geldigheid van twee weken, maar resulteert voortaan in een verbod tot het verkeer).
Hoewel de verstrenging wordt opgelegd door de Europese Unie, kadert ze ook in de ambitie van de Vlaamse Regering om te streven naar nul verkeersdoden tegen 2050.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!