Het weekblad Der Spiegel zou weet hebben van een verslag van het Duitse Ministerie van Transport over de Autopilot van Tesla. Volgens zijn informatie zou hieruit blijken dat deze semiautonome besturingstechnologie een gevaar in het verkeer betekent. Het verslag heeft het zelfs over een “aanzienlijk gevaar”. De belangrijkste kritiek zou zijn dat de bestuurder geen signaal krijgt dat hem moet aanzetten de controle over het stuur terug over te nemen wanneer de Autopilot niet zelf de situatie countert of deze complex is. Temeer daar de Duitse wetgeving nog steeds de bestuurder verplicht om constant meester over zijn voertuig te blijven.
Ongevallen
Deze studie komt er naar aanleiding van de dodelijke ongevallen met de Tesla: in januari in China en in mei in de Verenigde Staten. Andere gevallen van mogelijk falen van de Autopilot werden eveneens vastgesteld in Europa. Op 19 mei deed zich op de A1 in Winterthur (Zwitserland) een botsing tegen lage snelheid voor. In plaats van te remmen bij het naderen van een voertuig in panne zou Autopilot plots versneld hebben alvorens het te rammen. De man achter het stuur slaat wel mea culpa en geeft toe dat hij te traag reageerde omdat hij te veel vertrouwen had in deze technologie. Recenter, in september, heeft een Tesla op de A24 in het Duitse Schleswig-Holstein een bus geramd, waarbij de bestuurder ervan licht gewond werd. Maar in dit geval zou de zelfrijdende wagen in zijn recht zijn omdat de buschauffeur een gevaarlijk manoeuvre zou uitgevoerd hebben door van rijstrook te veranderen.
Homologatie en toelating
De Autopilot van Tesla is aanwezig in het Model S en het Model X. En deze twee modellen zijn gehomologeerd binnen de Europese Unie. Dat maakt het natuurlijk moeilijk om een rijverbod in Duitsland in te stellen. In elk geval wil de Duitse minister Alexander Dobrindt (Christendemocraat van de CSU) de Tesla niet op de Duitse wegen verbieden ondanks het alarmerend advies van de experts van het Federaal Instituut voor de Verkeersveiligheid “Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt)”. Integendeel, de Duitse regering zou deze technologie zelfs willen promoten door het wegennet open te stellen voor constructeurs die autonoom rijden testen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!