Uit een onderzoek dat meer dan 400.000 ongevallen in het Verenigd Koninkrijk onderzocht, blijkt dat de bestuurders van een BMW, Porsche of Subaru vaker betrokken zijn bij ongevallen die veroorzaakt worden door agressief rijgedrag. Dan heeft de studie het onder meer over het inhalen over een volle witte lijn, het rijden aan overdreven snelheid en het negeren van rode stoplichten. Statistisch ligt dat aandeel hoger bij BMW, Porsche en Subaru dan bij andere autoconstructeurs.
Die Britse studie zoekt de oorzaak bij de commerciële positionering van die merken. "Als alles parameters van de bestuurders dezelfde zijn, zou je verwachten dat ze bij alle brands evenveel agressieve manoeuvres vertonen", stelt hoofdauteur Alan Tapp, professor sociale marketing aan de Universiteit van West-Engeland. Maar uit de ongevaldata van het Department for Transport bleek dat automerken die via marketing en reclame in de markt worden gezet als "prestatiegericht, zoekend naar aandacht en koning-van-de-weg" een verhoogde kans op verkeersongevallen hebben.
Bron: The Guardian
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!