De Bridgestone Blizzak LM005 is de nieuwste generatie winterbanden van de Japanse fabrikant. Hij werd ontworpen met de steeds toenemende eisen van gebruikers in het achterhoofd. Het nieuwe loopvlak met zigzaggende kanalen evolueert met een vergroting van het profiel in het midden om de tractie te verbeteren en aquaplaning tegen te gaan in rechte lijn. In de bochten wordt de grip verzekerd door meer zijdelingse kanalen naar de flanken. De lamellen zijn 2D in het midden en 3D aan de zijkanten. Deze complexe structuur is vooral bedoeld om een goede voortgang op (zeer) gladde ondergrond te verzekeren. Het midden van het loopvlak is bedoeld om zoveel mogelijk water op natte grond weg te werken. Bovendien moet de constructie ervan zorgen voor een goede ondersteuning bij het remmen en in de bochten.
Meer silica
Het rubber van de Bridgestone Blizzak LM005 heeft een groter aandeel silica in de samenstelling. Dankzij deze stof blijft de band flexibel als de temperatuur daalt. De fabrikant gaat niet verder dan de concurrentie door de nadruk te leggen op de ‘Nano pro-tech’-technologie die de distributie van de verschillende ingrediënten (silica in het bijzonder) wil homogeniseren voor een betere interne cohesie van polymeerketens. Didier Felix, kwaliteitsmanager, legt uit: “het brengt de moleculen op een lijn om de interne verwarming te beperken zonder dat dit ten koste gaat van de levensduur en de wegligging.” Het gebruik van silica, dat moeilijk mengt, vereiste ook een installatie van nieuwe soorten mengers volgens Didier Felix. Hij verklaart ook dat “we nu grip in natte en koude omstandigheden kunnen verbeteren terwijl de rolweerstand en het warmteverlies daalt.”
20.000 chauffeurs
Bridgestone heeft 20.000 Europese chauffeurs bevraagd om meer te weten te komen over hun behoeften inzake banden. Het antwoord is vrij unaniem: veiligheid en levensduur, maar ook eenvoud. Zo zal de Blizzak LM005 beschikbaar zijn in een zeer groot aantal maten (156 in 2020), genoeg om 90% van de markt te dekken van 14 tot 21 inch, waarvan 85% op 17 inch. 24 maten garanderen een rit van 80 km aan maximaal 80 km/u in het geval van een lekke band (DriveGuard). In termen van veiligheid hebben onafhankelijke tests aangetoond dat de band telkens eerste of tweede eindigde bij elke test. Hij onderscheidt zich vooral bij het remmen en qua grip op natte ondergrond.
Test op circuit
Het was voor ons mogelijk om deze band kort te testen op verschillende voertuigen op echte sneeuw op een ijzige grond, op een circuit in de Alpen. Het meest opvallende was de stabiliteit bij noodremmen aan 60 km/u op ijs. Het was mogelijk om dit te doen met de handen van het stuur zonder dat de verschillende modellen (Audi Q3, BMW 3-Reeks en Volkswagen Golf) van hun koers afweken. De stabiliteit en het remmen in de bochten waren ook overtuigend. Bij het bergop vertrekken op sneeuw die al vastgeduwd was op het ijs, wist de 3-Reeks met achterwielaandrijving te klimmen zonder veel moeilijkheden. Toegegeven, er was wat techniek voor nodig. Een proef waar een 4-seizoenenband waarschijnlijk niet voor was geslaagd. Met voorwielaandrijvers werd de kleine helling zonder problemen beklommen. Bovendien lijken de rolgeluiden beperkt, maar dat moet op asfalt getest worden en bij een temperatuur die dichter aanleunt bij het scharnier van 15°C om een gewogen oordeel te kunnen geven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!