Brommobielen lijken op kleine auto's, maar wettelijk en technisch gezien zijn ze dat niet... De voertuigen hoeven evenmin de strenge veiligheidstests, die van toepassing zijn op gewone personenwagens, niet te ondergaan. En hun veiligheid laat zwaar te wensen over, zoals de onafhankelijke organisatie voor crashtests EuroNCAP heeft kunnen constateren. Die heeft vier recente modellen aan haar crashtests onderworpen.
1 of 2 sterren
De veiligheid van quads werd in 2014 voor de eerste keer door EuroNCAP getest en de resultaten waren toen bedroevend. Twee jaar later is er blijkbaar weinig veranderd... Zo verraden de crashtests van de Aixam Crossover GTR (1 ster), Bajaj Qute (1 ster), Chatenet CH30 (2 sterren) en de Microcar M.GO Family (1 ster) maar een pover veiligheidsniveau in geval van een botsing. De Microcar M.GO van Ligier is het enige model van het viertal dat – optioneel – over een bestuurdersairbag kan beschikken. Maar die blijkt uiteindelijk weinig efficiënt te zijn als gevolg van de zwakke structuurstijfheid van het voertuig. Ter herinnering: ook de Renault Twizy, die standaard nochtans uitgerust is met een bestuurdersairbag, haalde in 2014 ook maar twee sterren.
Noodkreet
“Enkele lichte en dus helemaal niet zo dure wijzigingen aan het design zouden al voor veel meer veiligheid kunnen zorgen”, verklaarde Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP. Bij dezen lanceerde hij meteen een oproep: “We vragen dus opnieuw aan de ontwerpers van zware brommobielen om zich meer te focussen op de veiligheid van hun producten.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!