Het Amerikaanse IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) heeft de ongevalstatistieken van cabrio's vergeleken met die van gesloten wagens. En de conclusies zijn opmerkelijk. Als je het aantal ongevallen bekijkt op eenzelfde aantal gereden kilometers, dan zijn cabrio's 6% minder vaak betrokken bij een aanrijding. Bekijk je ook de dodelijke ongelukken, dan doet de cabrio het zelfs 11% beter dan een auto met een gesloten koetswerk. Statistisch gezien is een cabrio dan ook veiliger. Het IIHS heeft ook naar de aard van die ongevallen bekeken. Net zoals bij dichte auto's blijkt een kwart van de fatale cabriocrashes het gevolg van een koprol. Bij een cabrio is de kans wel groter dat je dan uit de auto vliegt, met een percentage van 43 tegenover 35% voor wagens met een gesloten koetswerk.
Waarom?
Maar waarom lopen cabriorijders minder risico? Uit de studie van het IIHS blijkt dat ze minder snel rijden dan de automobilisten met een klassieke auto. Dat ze hun cabriolet vooral van stal halen als het goed weer is en dat ze hun wagen vooral gebruiken voor plezierritjes, zal ook wel meespelen. Het onderzoek van het IIHS stelt bovendien dat de bestuurders van een cabrio vaker een gordel dragen, maar ook dat ze vaker dronken achter het stuur kruipen. Maar het effect was te klein om daadwerkelijk in kaart te brengen. Als we de crashtests erbij nemen, blijkt dat een moderne cabriolet nauwelijks slechts scoort dan een gesloten voertuig. Maar die crashtests houden natuurlijk geen rekening met uit de lucht vallende piano's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!