Tot op heden nam Latin NCAP geen zijdelingse aanrijdingen op in zijn crashtests. Onlangs heeft het echter zijn criteria echter verscherpt. Tegelijk heeft de onafhankelijke instantie beslist om een aantal modellen opnieuw te testen die daarvoor voldoende scoorden, zoals de Chevrolet Onyx of de Ford Ka, die allebei erg populair zijn in Brazilië. Volgens het nieuwe protocol scoren deze modellen een onvoldoende, vooral door hun gebrekkige bescherming van passagiers bij een zijdelingse aanrijding.
Geen verstevigingsbalken in Brazilië?
In heel wat landen moeten in de deuren verstevigingsbalken worden geplaatst, maar dat is niet het geval in Brazilië. Daarom monteren sommige constructeurs die niet altijd in modellen die bedoeld zijn voor deze grote Zuid-Amerikaanse markt. Volgens het rapport van Latin NCAP is dat onder meer het geval bij de Ford ka. De Braziliaanse versie krijgt met andere woorden niet dezelfde verstevigingen als de Europese modellen. Als gevolg van dit ‘schandaal’ heeft Ford gemeld dat het de veiligheidsstructuur van zijn ‘Braziliaanse’ Ka zal aanpassen bij zijn facelift halverwege zijn carrière, zo meldt het plaatselijke autoblad Auto Sporte.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!