We weten dat de Europese Unie ernaar streeft om de verplichte technologische inhoud van onze auto’s te verbeteren. Vanaf deze maand gaat Europa moeten beslissen over de invoering van een automatisch remsysteem voor auto’s die te snel rijden. Als het wordt aangenomen, zou de maatregel al effectief kunnen zijn voor alle nieuwe voertuigen vanaf 2022. Brussel baseert zich vooral op studies die aantonen dat er 25.000 levens zouden kunnen worden gered over een periode van 15 jaar.
Every year 25,000 people lose their lives on our roads. This has to end!
— Elżbieta Bieńkowska (@EBienkowskaEU) 26 maart 2019
With the new advanced #carsafety features that will become mandatory, we can have the same kind of impact as when the safety belts were first introduced #GeneralSafetyRegulation https://t.co/3D9LTJoV0l pic.twitter.com/zcQKAIgbcC
“Intelligente aanpassing”
De verklaring komt van Marc Tarabella, Europarlementariër verantwoordelijk voor consumentenbescherming, gendergelijkheid en landbouw. Hij benadrukt dat de maatregel als doel heeft om “de snelheid intelligent aan te passen, de vermoeidheid van de bestuurder te bewaken en andere instrumenten moeten verwondingen beperken bij botsingen met voetgangers en fietsers, en dat voor alle nieuwe voertuigen.” Het doel is natuurlijk om het aantal doden of gewonden nog verder te verminderen en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te doen dalen.
Vanaf 2022?
Concreet gezien zouden alle nieuwe auto’s worden uitgerust met een verkeersbordlezer die zou samenwerken met het remhulpsysteem om een auto te vertragen die te snel rijdt. Het apparaat zou ‘Intelligent Speed Assistance’ (ISA) heten. De implementatie van het apparaat zou al voor 2022 kunnen gebeuren, omdat vanaf 1 januari 2020 de automatische snelheidsbegrenzer al zou geïnstalleerd kunnen worden op nieuwe auto’s, wat eerlijk gezegd een beetje kortaf lijkt. Omdat deze nog steeds dure technologieën nog maar weinig verspreid zijn bij kleinere of goedkopere auto’s die er misschien niet voor ontworpen zijn door hun oudere elektrische systemen.
Uitschakelbaar?
Dat gezegd zijnde, moeten we wel opmerken dat de ISA ook uitschakelbaar zou zijn. Dit zou het geval kunnen zijn bij een inhaalmanoeuvre waar een stevige duw op het gaspedaal de interventie van het apparaat zou tegengaan. We merken ook op dat de Europese Raad voor de Transportveiligheid (ETSC) de ISA niet verplicht wil maken. Het zou automatisch worden geactiveerd bij het starten van de auto, maar de bestuurder zou het ook manueel kunnen uitschakelen.
25.000 levens
Volgens de ETSC zou de invoering van een dergelijk apparaat ongevallen met 30% verminderen en zo 25.000 levens redden over een periode van 15 jaar. Als de maatregel door het Europese Parlement wordt goedgekeurd, zouden de lidstaten twee jaar de tijd hebben om hun wetgeving in overeenstemming te brengen. Merk op dat deze maatregel deel uitmaakt van een reeks anderen, de zogenaamde General Safety Regulation. Het parlement gaat ook de mogelijkheid onderzoeken van een verplichte ademtest voor het starten of nog om de installatie van dashcams op te leggen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!