De digitale displays in moderne auto's worden steeds groter en steeds slimmer, als een met de rest van de wereld geconnecteerd brein dat alle functies centraliseert. Maar dat zal niet lang meer duren, toch niet als het van BMW-baas Oliver Zipse afhangt. Omwille van de veiligheid. Want die gigantische infotainmentschermen leiden de bestuurder af van zijn kerntaak: rijden.
Wie rijdt moet zijn ogen op de weg houden, in de plaats van naar een display te kijken. Als het van Zipse afhangt, is er over 10 jaar geen sprake meer van die schermen. De toekomst is aan de head-updisplay (HUD). Best een opmerkelijke uitspraak voor een constructeur die de nieuwe BMW 7 Reeks propvol digitale schermen stak.
BMW Neue Klasse
Dat is ook de boodschap achter de BMW iVision Dee Concept, die gepresenteerd werd op de Consumer Electronics Show (CES 2023) in Las Vegas. Wie door de gekke kleurencombinaties van de speciale lak kijkt, ziet de richting die de Duitse constructeur op wil met de Neue Klasse. Dat is de nieuwe architectuur waarop BMW zijn toekomstige EV-modellen gaat zetten, waaronder een 100% elektrische opvolger van de 3 Reeks.
De BMW iVision Dee Concept komt met een naar de bestuurder gericht dashboard, maar doet het zonder conventionele displays. Alle informatie wordt via een head-updisplay op de volledige breedte van de voorruit geprojecteerd. De bediening van de verschillende menu's gebeurt via het stuur of via je stem. Middels de Mixed Reality Slider kan je ook de 'densiteit' van de digitale inhoud op de voorruit zelfs aanpassen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!