Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Doorgang voor noodvoertuigen: hoe werkt dat?

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-11-2017

Touring zou graag de Belgische verkeersregels aangepast zien door er de nooddoorgang in op te nemen. Die wordt al in heel wat landen toegepast en maakt het mogelijk om noodvoertuigen een vlotte doorgang te geven.

De nooddoorgang is een systeem waarbij in files een vrije doorgang wordt gecreëerd voor interventievoertuigen. Dat is een vlottere manier om ambulances, brandweerwagens, politie en takelwagens ter plekke te krijgen, want als ze over de pechstrook moeten rijden, moeten ze vertragen voor elke op- of afrit. Touring zou willen dat dit ook in België wordt verplicht gemaakt door het op te nemen in het verkeersreglement. We leggen alvast even uit hoe het werkt.

Naar links of uiterst rechts

In Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk, de Tsjechische Republiek en Zwitserland moet je in files verplicht een gang vrijmaken tussen het linkerbaanvak en de rechtse rijstro(o)k(en). Die dient niet om motorrijders vlotter door de file te laten rijden (dat is in deze landen verboden), maar wel om een nooddoorgang te creëren voor interventievoertuigen. Als er te weinig ruimte is, mag je zelfs op de pechstrook gaan staan. Je moet ook voldoende afstand bewaren van je voorligger. De politie van Bern in Zwitserland heeft een educatief filmpje gemaakt over het onderwerp (in het Duits). De brandweerlui waren bijzonder opgetogen met de burgerzin van de automobilisten en vrachtwagenbestuurders in het filmpje, waar meteen wordt aangetoond hoe efficiënt deze nooddoorgang is.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten