Op tien jaar tijd is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers van meer dan 65 jaar gestegen van 16 procent in 2008 naar 25 procent in 2017. Zo overleden vorig jaar 151 bejaarden op onze wegen, waarvan 60 procent als voetganger of fietser. Vias, dat de cijfers heeft gepubliceerd, waarschuwt dat ook in 2018 de resultaten alarmerend blijven. Mensen van boven de 75 zijn bovendien nog een stuk meer kwetsbaar. Het risico dat iemand uit die leeftijdscategorie overlijdt aan het stuur is liefst vier keer groter dan het gemiddelde en even groot als bij iemand van 18 tot 24 jaar.
Onwel aan het stuur
De kwetsbaarheid van oudere verkeersdeelnemers komt voort uit hun verminderde fysieke capaciteiten en hun minder stevige lichaam. Bovendien neemt het aantal rijdende senioren toe en kennen sommigen van hen de meer recente verkeersregels en technologie in de auto niet. Maar uit de statistieken blijkt vooral dat een derde van de zware ongevallen met 65-plussers te maken heeft met gezondheidsproblemen tijdens het rijden: een infarct, oriëntatieproblemen, suikerspiegelproblemen enzovoort.
Geen medische controle
Toch vindt Vias niet dat een medisch onderzoek vanaf een bepaalde leeftijd moet worden onderzocht. Het instituut vindt dat namelijk “stigmatiserend” en beweert dat zoiets toch geen gevolgen zou hebben voor de verkeersveiligheid. Vias is daarentegen wel gewonnen voor een herevaluatie van het rijvermogen bij het vernieuwen van het rijbewijs (om de tien jaar voor wie een nieuw rijbewijs in kredietkaartformaat heeft).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!