Door een rangorde van de kwaliteit van rijhulpsystemen aan te bieden volgens vier niveaus (Entry, Moderate, Good, Very Good) waarmee de sterrenscore van de crashtests wordt vervolledigd, voegt de Euro NCAP nog een aspect toe aan zijn repertoire en bovendien een belangrijk herkenningspunt voor de consument. Die laatste kan nu zien hoe goed een automodel scoort qua rijhulpsystemen volgens twee categorieën:
- Competentie van de assistentie: een evenwicht tussen de technische vaardigheden van het systeem (Vehicle Assistance) en de mate waarin het de bestuurder alert en betrokken houdt (Driver Engagement).
- Safety Backup: het vangnet van de auto in kritieke situaties.
Kwestie van evenwicht
Een tiental auto's - de Audi Q8, BMW 3 Reeks, Ford Kuga, Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model 3, Volkswagen Passat en de Volvo V60 - hebben de test al doorstaan en wisten zeer variabele en soms verrassende resultaten neer te zetten.
In de categorie 'Very Good' (zeer goed) laten de Audi, de BMW en de Mercedes een goed evenwicht zien tussen een hoog assistentiniveau en een efficiënte en regelmatige betrokkenheid van de bestuurder in de controle over zijn voertuig op vlak van de competentie van de rijhulp. Qua Safety Backup bieden de drie een overtuigend noodsysteem aan om ongevallen te voorkomen en gepast te reageren in het geval dat de bestuurder niet in staat is om de controle (weer) over te nemen wanneer de assistentiemodus wordt geactiveerd.
Daarentegen kregen de twee Franse auto's de 'Entry'-score bij gebrek aan een uitgebreid of geavanceerd arsenaal aan hulpmiddelen. Daarentegen garanderen ze een effectieve betrokkenheid van de bestuurder tijdens het rijden.
Tussen de twee vinden we een verrassing met het enige model met een stekker. Tesla, nochtans een pionier in autonoom rijden, gebruikt een 'Autopilot' die te veel de overhand neemt over de bestuurder en hem niet genoeg betrekt - of zelfs helemaal niet - in de controle over het voertuig. De Amerikaanse gezinswagen biedt met zijn ongenuanceerde rijhulpmiddelen niet de samenwerking tussen mens en machine die Euro NCAP verwacht. De Ford Kuga doet het tenslotte 'Good', terwijl de Nissan Juke, de Volkswagen Passat en de Volvo V60 zich tevreden moeten stellen met een 'Moderate'.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!