Aan systematische crashtest van bestelwagens heeft de Euro NCAP zich nog niet gewaagd, maar dat wil niet zeggen dat de Europese veiligheidsorganisatie niet bezorgd zou zijn om de veiligheid van lichte bedrijfsvoertuigen. Daarom hebben ze een rangschikking opgesteld op basis van de veiligheidsuitrusting. Van de 19 bestelwagens die de Euro NCAP onder het vergrootglas legde, is er slechts een model dat de hoogste Platina-score behaalt: de Fiat Ducato. Plaats twee en drie zijn voor respectievelijk de Ford Transit Custom en de Mercedes Vito.
De slechtste score was voor de Nissan Interstar, die de Euro NCAP kwalificeert als "Niet aanbevolen". En dat is best opvallend, want de technisch zowat identieke Renault Master haalt een beduidend hogere score. De Japanse interpretatie van de Franse bestelwagen wordt afgestraft voor het ontbreken van een automatisch noodremsysteem. Die verschillen in veiligheidsuitrusting zorgen er ook voor dat de Citroën Jumper, de Opel Movana noch de Peugeot Boxer de Platina-score van de technisch verwante Fiat Ducato halen. De Italiaan komt als enige met sensoren die zowel voetgangers als fietsers spotten.
De Euro NCAP merkt hoe dan ook op dat de algemene veiligheidsuitrusting van lichte bedrijfsvoertuigen sterk achterop hinkt in vergelijking met de systemen die personenwagens aanbieden. Terwijl die lichte vrachtwagens in verhouding veel meer kilometers verzetten.
Het volledige Euro NCAP-klassement:
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!