Voor de derde ronde crashtests van EuroNCAP in 2021 kregen de eerste twee modellen van Genesis voor Europa de volle 5 sterren. Zowel de G80 sedan als zijn SUV-tegenhanger, de GV80, kregen topscores van de Europese testinstantie. Een score die de stevigheid van deze twee Koreaanse modellen aantoont, maar ook de rijkdom van hun veiligheidsuitrusting en andere rijhulpmiddelen.
10 airbags en 20 rijhulpmiddelen
De Koreanen zijn niet halfslachtig geweest met de Genesis G80 en GV80, die kunnen rekenen op een passief veiligheidssysteem met een solide en stijve structuur, goed ontworpen kreukelzones en een reeks van 10 airbags - waaronder een gepatenteerde middenairbag tussen de bestuurder en de voorpassagier - die zorgen voor een optimale bescherming bij een botsing. Dit geldt vooral voor de veiligheid van volwassenen en kinderen, met scores van respectievelijk 91 procent en 87 procent. De sedan doet het beter dan de SUV wat betreft de bescherming van zwakkere weggebruikers, met 77% tegenover 66% voor de SUV.
Het luxemerk van Hyundai pronkt met zijn expertise op het gebied van rijassistenten met een armada van meer dan 20 systemen aan boord. Met scores van 91 en 88% voor respectievelijk de G80 en GV80 benadrukt EuroNCAP dat de systemen Autonomous Emergency Braking (AEB), Driver Attention Warning (DAW) en Lane Keeping Assist (LKA) over de hele linie hoog scoorden.
Voeg daarbij rijassistentietechnologieën zoals High Beam Assist (HBA), Blind Spot Monitor (BVM), Blind Spot Collision Warning (BCW), Smart Cruise Control (SCC) en Rear Cross Traffic Collision Warning (RCCW) en je hebt een actieve cocktail van topniveau.
4 sterren voor de Citroën C4
We slaan de scores van de BMW 4 Reeks Coupé en Cabrio over, aangezien die de 5 sterren van de 3 Reeks overnemen volgens de oude testprocedure van 2019. De andere nieuwkomer in dit crashtestsalvo was de Citroën C4. Hoewel de Franse (elektrische) compacte middenklasser een redelijk mooie score haalt met 4 sterren, mist hij een vijfde ster, vooral vanwege de gemiddelde score voor de bescherming van volwassen inzittenden: slechts 76% en 83% voor de bescherming van kinderen. De bescherming van zwakke gebruikers blijft bescheiden met slechts 57%, terwijl het onderdeel rijhulpmiddelen slechts 63% van de punten oplevert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!