EuroNCAP heeft 9 modellen aan zijn veiligheidstests onderworpen. Alles goed voor de Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508, Volvo S60 en de Volvo V60: allen hebben ze 5 sterren verzameld. De besten van het stel, met onderscheiding, waren de Volvo, de Peugeot en de Hyundai. Daarentegen is het resultaat ronduit slecht voor de Fiat Panda (geen ster) en de Jeep Wrangler (1 enkele ster).
Panda te oud
Voor de Fiat Panda lag het resultaat binnen de verwachtingen, gezien de leeftijd van het model. Zijn resultaat op vlak van rijhulpsystemen is simpelweg uit een ander tijdperk: 7%. Zorgwekkender: hij voldoet niet meer aan de huidige normen voor kinderbescherming met een magere 16%! Ook het gemiddelde voor de bescherming van volwassenen en voetgangers wordt niet bereikt. In 2011, met minder strenge criteria dan in 2018, behaalde de Panda nog 4 sterren.
Verwarring bij de Wrangler
Voor de Wrangler is het problematischer met één enkele ster, ook al zou dit type 4x4 sowieso de 5 sterren niet halen. De EuroNCAP geeft dan ook aan dat het vreemd is om een splinternieuw model te zien dat niet eens noordrem- en rijstrookasistenten aanbiedt. Bovendien waren de resultaten van de crashtests slecht (behalve voor bescherming van kinderen aan boord). Dat doet Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP, zeggen dat “het dringend tijd is om een product te zien van de Fiat-Chryslergroep dat een even grote veiligheid aanbiedt als die van de concurrenten.” Een zwaar oordeel, dus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!