Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / EuroNCAP

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-11-2008

Voor de laatste keer hield EuroNCAP een reeks crashtests volgens de oude quotering. Bijna alle recente modellen die werden getest, werden beloond met vijf sterren.

De Volkswagen Golf, Renault Mégane, Peugeot 308 CC, Ford Fiesta, Alfa Romeo MiTo, Opel Insignia, Honda Accord en Volvo XC60 scoorden allemaal vijf sterren voor de beschermen van volwassen inzittenden. De Ford Ka en de Mercedes Viano kregen er slechts vier, de pick-up Ford Ranger zelfs maar twee. En dan is er nog de Dacia Sandero. Met het laagste uitrustingsniveau krijgt die drie sterren, maar met het "safety pack" dat op sommige markten vanaf een bepaald afwerkingsniveau wordt aangeboden, krijgt de lowbudgetberline er vier. Uiteraard hekelt de instelling deze commerciële logica die de minst dure varianten in de kou laat staan. Vanaf volgend jaar zal een auto, om vijf sterren te kunnen krijgen, verplicht standaard moeten beschikken over een stabiliteitscontrole, want EuroNCAP gaat een nieuwe quoteringsformule lanceren die rekening houdt met de actieve veiligheid.

Qua veiligheid voor meerijdende kinderen kreeg geen enkele auto de maximale hoeveelheid sterren. Het best scoorden de Dacia Sandero, Volkswagen Golf, Renault Mégane, Ford Fiesta, Opel Insignia, Honda Accord en Volvo XC60, met elk vier sterren. Alle andere kregen er drie. Wat voetgangerveiligheid betreft, liggen de scores verder uiteen: drie sterren voor de Volkswagen Golf, Ford Fiesta en Honda Accord, twee voor de Alfa Romeo MiTo, Ford Ka, Ford Ranger, Opel Insignia, Peugeot 308 CC, Renault Mégane en Volvo XC60 en slechts één voor de Mercedes Viano en de Dacia Sandero. Gezien deze beoordelingen kunnen we de aandacht vestigen op het uitstekende algemene resultaat van de Golf, met 36/37, 41/49 en 22/36, waarmee hij op alle geteste aspecten samen het best scoort. De Mégane en de XC60 kregen de maximale beoordeling van 37/37 voor de bescherming van volwassenen.

Ten slotte heeft EuroNCAP in 2008 ook nieuwe tests uitgevoerd wat het verschijnsel whiplash. De balans is niet goed: 80 procent van de stoelen beschermen de nek onvoldoende bij een aanrijding langs achteren. Van de 25 geteste modellen scoorden enkel de Volvo XC60, Alfa Romeo MiTo, Volkswagen Golf VI, Audi A4 en Opel Insignia goed. De Renault Koleos, Lancia Delta, BMW X3, Renault Kangoo, Renault Mégane, Honda Accord, Skoda Superb, Hyundai i30, Seat Ibiza, Ford Fiesta, Mercedes M-Klasse en Dacia Sandero kregen een voldoende en de Daihatsu Cuore, Citroën Berlingo, Hyundai i10, Citroën C5, Ford Kuga, Daihatsu Terios, Peugeot 308CC en Suzuki Splash haalden de norm zelfs niet.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten