In de bijbel is David er misschien in geslaagd om Goliath te overwinnen, maar in het echte leven gaat het er iets anders aan toe. De Fiat 500, die van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP vijf sterren kreeg voor de bescherming van volwassen inzittenden en vier sterren voor die van kinderen, werd aan een snelheid van 56 km/h tegen een Audi Q7 (vier sterren voor zowel volwassenen als kinderen) gegooid die even hard reed. De auto's raakten elkaar links vooraan, aan de kant van de bestuurder (overlap van 50 procent). De balans stemt tot weinig vrolijkheid voor de passagiers van de 500, de kinderen achterin inbegrepen, met zware verwondingen voor iedereen ter hoogte van de nek, voeten, benen en borstkas. De inzittenden van de Q7 komen er met lichte verwondingen van af.
Wat is de reden van dit frapante verschil met wat de EuroNCAP-cijfers laten uitschijnen? De tests van de Europese organisatie worden uitgevoerd tegen een muur, terwijl ADAC hier twee bewegende auto's met een erg groot gewichtsverschil (935 kilo tegenover 2.270 kilo) tegen elkaar laat rijden. De Duitse vereniging merkt op dat grote auto's beter zouden moeten worden uitgerust om een deel van de botsenergie op te vangen en zo kleine auto's bij een aanrijding te sparen. Anderzijds is de ADAC ook blij dat zelfs een piepkleine stadsauto toch nog een overlevingskans voor zijn passagiers biedt bij een frontale aanrijding met een grote en zware auto, iets wat tot voor kort ondenkbaar was.
De video van de crash-test kan u zien op ADAC TV onder de titel "Kaum Chancen für den Superzwerg" (nauwelijks een kans voor de superdwerg).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!