De Brilliance BS4 voldoet niet aan de strengere normen die EuroNCAP sinds februari toepast. Hoewel de Chinese berline volgens de "oude" criteria drie sterren zou hebben gescoord, krijgt hij er geen enkele meer onder het nieuwe systeem. We wisten al dat vijf sterren onmogelijk was omdat ESP niet standaard wordt aangeboden, maar omdat er ook geen gordeldrachtverklikker of snelheidsbegrenzer is, krijgt hij nul punten op het onderdeel actieve veiligheid. Volgens het nieuwe systeem betekent dit dat hij automatisch over de gehele lijn een nul krijgt. Geen punten op één onderdeel betekent onmiddellijk nul als totaal.
Zo dramatisch is het in werkelijkheid nochtans niet gesteld met de Brilliance. Volgens het oude puntensysteem van EuroNCAP, dat enkel rekening houdt met de passieve veiligheid (gevolgen van een aanrijding voor passagiers en voetgangers), zou de BS4 drie sterren hebben gehaald. Dat is een aanvaardbare score, zelfs al zijn op de foto's van de ADAC enkele griezelige mankementen te zien. De Duitse organisatie heeft een ernstig gebrek aan koetswerkstijfheid vastgesteld en merkt op dat de airbags slecht gepositioneerd zijn. De Chinezen hebben wel overduidelijk inspaningen geleverd om de veiligheid van hun berlines te verbeteren, maar blijkbaar nog niet in voldoende mate.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!