In de Verenigde Staten zijn 6 ernstige ongevallen met Hyundai Sonata’s uit 2011 en Kia Forte’s uit 2012/2013 dodelijk afgelopen voor 4 mensen terwijl 6 mensen er zware verwondingen aan overhielden andere als gevolg van een probleem met de airbags. De plofkussens hebben niet gereageerd bij een frontale aanrijding. Volgens Hyundai gebeurden de ongevallen in een heel opmerkelijke context: een frontale botsing aan hoge snelheid met een gedeeltelijke overlap, waardoor het bedieningscircuit voor de airbags zou zijn beschadigd geraakt. De erg machtige NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) heeft een onderzoek gevorderd. Dat zou kortsluitingen hebben aangetoond in de sturingscomputers van toeleverancier ZF-TRW, die ook de werking van de veiligheidsgordels beïnvloedt.
425.000 auto’s terug naar de dealer?
De Koreaanse groep werkt mee met het federale agentschap en heeft al een terugroepactie op poten gezet voor 125.000 Sonata’s vanaf april. Maar de zaak zou er snel toe kunnen leiden dat nog honderdduizenden auto’s moeten worden teruggeroepen, waaronder 425.000 Hyundai’s en Kia’s in totaal. De onderzoekers van de NHTSA moeten nu namelijk nagaan of andere constructeurs niet dezelfde airbagbediening hebben gebruikt en dus ook een ‘remedie’ moeten installeren. De affaire doet wat denken aan het Takata-schandaal, dat leidde tot miljoenen teruggeroepen auto’s over de hele wereld en tot zware schade voor de Japanse toeleverancier, die in 2017 door een Amerikaans bedrijf is overgenomen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!