Bij een ongeval is het niet ongebruikelijk dat er meerdere botsingen gebeuren (30% van de gevallen volgens het Amerikaanse agentschap voor verkeersveiligheid). En soms is de tweede schok heviger dan tijdens de initiële botsing. Om de inzittenden beter te beschermen in het geval van een tweede impact, heeft de groep Hyundai ‘multicollision’-airbags bedacht. Kia’s en Hyundais zouden binnenkort dus een systeem kunnen aanbieden dat in staat is om de airbags de activeren bij een tweede impact. Dat gebeurt dus in het geval van een lichte eerste botsing, die niet hard genoeg is om de airbags te activeren. Die kunnen dus in gang schieten in het geval van een nieuwe impact net erna. De sensoren zorgen er in elk geval voor dat dit niet gebeurt als de positie van de inzittenden niet overeenstemt met het opblazen van de veiligheidskussens. De intensiteit van de airbags zal ook worden ingesteld op basis van de schok en de positie van de passagiers. Deze ‘tweede kans’ moet het risico van letsel tijdens een ongeval met meerdere impacts verminderen door optimaal gebruik te maken van alle passieve veiligheidssystemen (gordel, airbags, kreukelzones, etc.).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!