Constructeurs blijken helemaal niet wakker te liggen van crashtests voor hun lowcostmodellen in India. Zo heeft Global NCAP verschillende auto's getest die verkocht worden op de Indische markt, waaronder de Renault Kwid. En hij faalt over de hele lijn. De Fransman kan – met of zonder airbag – geen enkele ster binnenrijven voor de bescherming van volwassenen (twee sterren voor kinderen achterin). Het is vanzelfsprekend dat als Renault de Kwid in Europa wil importeren, zoals sommige bronnen suggereren, de auto tal van aanpassingen zal moeten ondergaan om te beantwoorden aan de Europese veiligheidscriteria. En dus ook een ander prijskaartje zal hebben dan in India (waar hij omgerekend ongeveer 3.500 euro kost).
Niet alleen Renault
De Renault Kwid is spijtig genoeg niet de enige die met de vinger gewezen wordt. De resultaten van de jongste Global NCAP-crashtests van auto's die verkocht worden in India, zijn catastrofaal. Geen enkele kan een ster (op vijf) behalen voor de bescherming van volwassenen. Het gaat daarbij om de Hyundai Eon, de Mahindra Scorpio, de Suzuki Maruti Eeco en de Suzuki Maruti Celerio. De opvallende nalatigheid van de constructeurs is gelinkt aan de vraag naar (zeer) goedkope auto's in India.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!