Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Wanneer werd de maximumsnelheid van 120 km/u in België ingevoerd?

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-09-2022

Binnenkort is het 50 jaar geleden dat België de maximumsnelheid van 120 km/u invoerde, met de bedoeling de oliecrisis te bezweren en het hoge aantal verkeersdoden te reduceren.

De invoering van een algemene snelheidsbeperking op de Belgische autosnelwegen was het gevolg van twee onafhankelijke oorzaken die toevallig samenvielen.

Enerzijds was er de oliecrisis, veroorzaakt door de Jom Kippoer-oorlog. Een coalitie onder leiding van Egypte en Syrië, die op 6 oktober 1973 Israël aanviel. De Verenigde Staten schoten te hulp, waarna Arabische landen reageerden door de olieprijs te verhogen. Tussen oktober 1973 en maart 1974 steeg de prijs van een vat olie van 2,59 naar 11,65 dollar, met pieken van 18 dollar!

Anderzijds waren er de verkeersdoden. In 1972 vielen er in België liefst 3.000 slachtoffers te betreuren.

Autoloze zondagdagen

Ook Europa kreunde onder die verhoogde olieprijzen, zelfs na de wapenstilstand op 24 oktober 1973. En daarom besloot de Belgische overheid te reageren, wat leidde tot een heleboel maatregelen die anno 2022 opnieuw aan de orde lijken:

  • Maximaal 100 km/u op de snelweg en 80 km/u de nationale wegen (tot 28 februari 1974)
  • Invoering van autoloze zondagen (van 18 november 1973 tot het 1 januari 1974)
  • Uitschakelen van de openbare verlichting
  • Maximaal 20 graden Celsius in kantoren, 18 in scholen en 15 in sporthallen

In Nederland kwam daar nog een rantsoenering van 15 liter per auto per week bovenop. En op dat moment besloten ze ook volop te investeren in de infrastructuur voor fietsers, een maatregel waar ze vandaag nog steeds van profiteren.

Bloedbad op de weg

Op 28 oktober 1974 werd de maximumsnelheid van 100 km/u opgeheven. Maar het hoge aantal verkeersdoden vroeg om een nieuwe snelheidslimiet. In België wordt een nieuwe verkeerswet voorbereid, die op 1 december 1975 van kracht wordt middels een Koninklijk Besluit. De maximumsnelheid van 120 km/u dateert evenwel van 21 mei 1974.

De nieuwe verkeerswet introduceert nog twee belangrijke veiligheidsmaatregelen die gericht waren op het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers:

  • Het dragen van veiligheidsgordels (weliswaar enkel voorin)
  • Een strenger maximumgehalte alcohol (0,8 gr/l )

Foto:  Z/W: Mazamet ville morte (17 mei 1973): André Cros, gemeentearchief Toulouse - licentie CC BY-SA 4.0

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten