Niet alleen heeft Mercedes in Californië al eerder dan Tesla goedkeuring gekregen voor autonoom rijden op niveau 3, de Duitse constructeur breidt nu ook in Europa zijn arsenaal aan rijhulpfuncties uit. Het merk met de ster activeert de functie Automatic Lane Change (ALC) via Distronic Active Distance Assist. Daarmee kunnen de betrokken modellen in bepaalde, vooraf gedefinieerde omstandigheden zelfstandig van rijstrook veranderen.
LEES OOK – Met dank aan AI: Elon Musk belooft 100% zelfrijdende Tesla tegen 2024
Niveau 2 – onder voorwaarden
De ALC-functie die wordt aangeboden op Mercedes-modellen die zijn uitgerust met Distronic en het MBUX-navigatiesysteem, stelt de auto in staat om automatisch van rijstrook te veranderen binnen een snelheidsbereik van 80 tot 140 km/u. Het systeem kan echter alleen onder bepaalde specifieke omstandigheden worden geactiveerd. Naast de combinatie Distronic-MBUX en de snelheidsvork moet de auto op een weg rijden waar een snelheidslimiet wordt weergegeven en geregistreerd is in het geïntegreerde navigatiesysteem.
De rijstrook moet ook wegmarkeringen hebben die door het systeem kunnen worden gedetecteerd en er moet voldoende vrije ruimte zijn. Het manoeuvre om van rijstrook te veranderen wordt dan uitgevoerd zonder dat de bestuurder ook maar iets hoeft te doen, maar hij of zij moet wel de handen aan het stuur houden. Het gaat dus om een autonome rijfunctie op niveau 2.
LEES OOK – Mercedes Drive Pilot: dit jaar nog autonoom niveau 3 in de VS
De invoering in Europa van autonoom rijden op niveau 3, zoals dat al bestaat in sommige Amerikaanse staten of op bepaalde grote 'interstate' snelwegen in de VS, zal afhangen van de wettelijke bepalingen die door de verschillende landen van de Europese Unie worden ingevoerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!