Tesla is een gigantische luis in de pels van de klassieke autoconstructeurs geworden. Met zijn eigenwijze manier van werken en zijn vooruitstrevende technologie wist de Amerikaanse constructeur de elektrische auto zowat eigenhandig op de kaart te zetten. Wie had enkele jaren geleden durven voorspellen dat de Tesla Model Y de best verkopende auto ter wereld zou kunnen worden?
Maar hoge bomen vangen veel wind, want in de wedloop naar autowerelddominantie durft Tesla wel eens een shortcut te nemen. En dan denken we vooral aan de autonome rijtechnologie die de Amerikaanse constructeur van elektrische wagens ontwikkelde De nationele verkeersveiligheidsorganisatie NHTSA zit immers met een vergrootglas op de zelfrijdende systemen Autopilot als Full Self Driving te kijken.
Autopilot versus Drive Pilot
En dat steekt, zeker omdat Mercedes een symbolische overwinning wist te boeken. De Duitse constructeur kreeg immers als eerste autoconstructeur de toestemming van het Californische Department of Motor Vehicles om zijn autonome rijtechnologie te mogen gebruiken op bepaalde stukken van de lokale autosnelwegen. Dan hebben we het over zelfstandig rijden op Niveau 3, dus zonder actieve controle van de bestuurder.
Het gebruik van Mercedes' Drive Pilot-functie is wel gebonden aan een heleboel regeltjes: enkel op aangewezen snelwegen, alleen overdag en dat met een maximale snelheid van 64 km/u. Bovendien zullen we tot eind 2023 of zelfs 2024 moeten wachten vooraleer we een autonome Mercedes over de snelwegen van Bay Area, Central Valley, Los Angeles, Sacramento of San Diego zien rijden, want het aangepaste Drive Pilot-systeem met Niveau 3-activatie wordt pas aangeboden op modeljaar 2024 van de Mercedes S-Klasse en EQS (SUV).
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!