Voor het Zweedse magazine Teknikens Värld moet een auto stabiel en beheersbaar blijven tot aan 72 km/u om voor de elandtest te slagen. Een oefening waarbij verschillende modellen al door de mand zijn gevallen, vaak SUV's. De Toyota RAV4 moest bijvoorbeeld boeten voor de fout werd gecorrigeerd. Maar deze keer zijn het breaks die zakken bij de test.
De redacteurs van het automagazine hebben vastgesteld dat het rijgedrag van de Skoda Superb iV (de plug-in hybride) problematisch werd vanaf 65 km/u. Op deze snelheid blijft de auto nog tussen de 'lijntjes' dankzij een interventie van de stabiliteitscontrole die het overstuur inperkt. Toch werd er al een kegel geraakt aan deze snelheid. Maar vanaf 68 km/u wordt de auto oncontroleerbaar en hij schuift zelfs van de piste aan 72 km/u. Hetzelfde wordt vastgesteld bij de Volkswagen Passat break GTE, met dezelfde oplaadbare hybride aandrijflijn, die het een beetje beter doet en pas bij 68 km/u over de schreef begint te gaan door een kegel te pletten, zonder dat hij buiten de limieten gaat. We zouden de schuld kunnen steken op de zware batterij voor de elektromotor. Maar de Skoda Superb Combi met verbrandingsmotor zakt ook voor de test, hier aan 70 km/u!
Tijdens dezelfde testsessie wist de Mercedes C-Klasse de 74 km/u te behalen. Maar de beste van allemaal was de Peugeot 508 met een limiet van 78 km/u!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!