Tijdens de eerste helft van 2021 werden er liefst 1.665.685 snelheidsovertredingen vastgesteld in Vlaanderen, een stijging van meer dan 30% tegenover het referentiejaar 2015. Die stijging komt grotendeels op het conto van de talloze trajectcontroles die Vlaanderen telt, waardoor de pakkans aanzienlijk toegenomen is.
>> Lees ook - Geflitst aan 306 km/u, maar geen boete
>> Lees ook - Boete vanaf 1 km/u te snel? Ja, maar neen
Die willen het aantal verkeersongevallen reduceren door de gemiddelde snelheid omlaag te brengen. Dat die trajectcontroles de lokale besturen ook een serieuze duit opleveren, is natuurlijk goed meegenomen. Het mag dan ook niet verbazen dat er de komende jaren nog een heleboel trajectcontroles zullen bijkomen.
Meer trajectcontroles, minder tolerantie
De Vlaamse, Waalse en Brusselse overheden hebben tientallen trajectcontroles geïnstalleerd op snelwegen, in tunnels en op gewestwegen. Tot dusver kon je dankzij een zekere tolerantie de toegestane snelheid overschrijden zonder onmiddellijk een boete te riskeren. Minister van justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) wil echter komaf maken met die tolerantie. De enige 'marge' zal nog een kwestie van technische beperkingen zijn. Zodra je gemiddelde snelheid over een bepaald stuk snelweg boven de 128 km/u ligt, zul je dus geflitst worden. Ook 's nachts.
>> Lees ook - 30 km/u vervuilender dan 50 km/u?
Er zijn op dit moment 72 trajectcontroles op de Belgische wegen, die echter niet allemaal 24 uur per dag werken. De komende maanden zullen 36 extra trajectcontroles worden geactiveerd, 24 in Vlaanderen en 12 in Wallonië.
Bron: De Zondag
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!