Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Vias Institute: 10-stappenplan voor meer verkeersveiligheid

Geschreven door Klaas Janssens op 12-02-2019

Vias Institute heeft een 10-puntenplan neergeschreven waarmee ze de verkeersveiligheid willen verbeteren. Zo stellen ze een alcoholverbod voor beginnende bestuurders en een ban op radarverklikkers voor.

In aanloop naar de verkiezingen heeft verkeersinstituut Vias een eisenpakket gepresenteerd dat de verkeersveiligheid gevoelig zou verbeteren. Het 10-puntenplan bundelt concrete maatregelen, gaande van een nultolerantie voor beginnende bestuurders tot een verbod op radarverklikkers. Omdat het nodig is, aldus Vias. In 2010 formuleerde ons land de doelstelling om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers te halveren op 10 jaar tijd.

Tegen 2020 zouden er nog maximaal 420 verkeersdoden mogen vallen, een streefdoel dat intussen onhaalbaar blijkt. In 2017 zaten we bijvoorbeeld nog met 615 Belgische verkeersslachtoffers.

Minder drank

Vias Institute pleit onder meer voor nultolerantie voor alcohol bij beginnende bestuurders. Daarbij doelen ze op autobestuurders en motorrijders die minder dan twee jaar in het bezit zijn van hun rijbewijs. Opvallend: 69% van de ondervraagde jongeren (-35 jaar) is vragende partij voor dergelijke maatregel. België loopt sowieso achter, want in 17 Europese landen is de nultolerantie op alcohol voor jongere chauffeurs reeds ingeschreven in de wetgeving.

Het draagvlak voor het verbod op radarverklikkers is een stuk kleiner. Toch blijft Vias Institute tegen snelheidsverklikkers die mobiele flitscontroles aangeven, omdat het bestuurders het gevoel geeft dat ze onaantastbaar zijn. Onterecht, overigens. Chauffeurs met radarverklikker zouden meer snelheidsboetes krijgen dan andere bestuurders, aldus Vias.

Private snelheidscontroles

Het opvallends is evenwel de suggestie om snelheidscontroles niet langer door de politie, maar door externe firma's te laten organiseren. Zoals dat reeds het geval is voor het innen van parkeerretributies. In het buitenland zijn er al projecten waarbij privébedrijven onder strikte begeleiding flitscontroles uitvoeren, in opdracht van de politie op ongevalsgevoelige plaatsen.

Het Vias benadrukt dat het aantal pv's die de politie uitschrijft, mag dan wel niet gelinkt zijn aan het bedrag dat het desbetreffende bedrijf krijgt voor controles op een bepaalde plaats. Het voordeel hiervan is dat er capaciteit bij de politie vrijkomt om andere verkeersinbreuken aan te pakken.

10 maatregelen

Wat zijn die 10 als concreet omschreven maatregelen die Vias Institute voorstelt om de verkeersveiligheid te verbeteren?

  • Nultolerantie voor rijden onder invloed voor beginnende bestuurders en motorrijders
  • Helmplicht voor fietsende kinderen tot 14 jaar
  • Efficiëntere snelheidscontroles, onder meer door het inzetten van private firma's
  • Veiliger weginfrastructuur, vooral voor zwakke weggebruikers
  • Verbieden van radarverklikkers die mobiele controles aanduiden
  • Snellere en meer gepaste bestraffing van verkeersovertreders
  • Verder veralgemenen van Zone 30 in stads-en dorpscentra
  • Geïntegreerde aanpak van de zorg voor verkeersslachtoffers
  • Speekselanalyse inzetten om bestuurders te controleren op drugs
  • Faciliteren van voertuigautomatisering

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten