Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Autopilot was niet oorzaak van Tesla-ongeval, zo zegt NHTSA

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-01-2017

Het officiële instituut voor de Amerikaanse verkeersveiligheid NHTSA vond geen enkele fout in Tesla’s Autopilot. Daarmee spreekt het dus het semi-zelfstandige systeem vrij voor het dodelijke ongeval van mei jongstleden.

De NHTSA meent dat Tesla zichzelf niets te verwijten heeft in het ongeval in Florida in mei 2016 waarbij een dode viel. Tesla’s Autopilot-systeem stond onder verdenking omdat de auto er niet in was geslaagd om een aanrijding te vermijden met een manoeuvrerende vrachtwagen. Het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut kon geen fouten ontdekken in de software en geen verkeerde werking van het noodremsysteem. Het dossier is daarmee geklasseerd. De fout zou eerder van “menselijke” aard zijn.

Dvd aan het stuur

De woordvoerder van de NHTSA gaf aan dat de bestuurder zijn handen niet aan het stuur van zijn Model S had. Bovendien lette hij niet op. Uit getuigenissen blijkt dat hij naar een Harry Potter-dvd aan het kijken was en dat hij de volledige verantwoordelijkheid van het rijden aan zijn Autopilot had overgelaten. Iets wat lijnrecht ingaat tegen Tesla’s aanbevelingen. Uit onderzoek van de overheid blijkt dat als de bestuurder op het verkeer had gelet, hij 7 seconden tijd zou hebben gehad om te reageren. Dat zou voldoende zijn geweest om het ongeval te vermijden of toch op zijn minst de schok van de impact te beperken.

Verbeteringen

Uiteraard is de constructeur opgelucht om deze conclusie. Toch had Tesla zelf al de hypothese naar voren geschoven dat de camera’s van het Autopilot misschien verblind waren door het felle licht. Het Californische bedrijf heeft ondertussen zijn semi-zelfstandig rijsysteem verbeterd door onder meer radars te gebruiken om beter te kunnen anticiperen op risico’s en te kunnen reageren. Maar de bestuurder blijft altijd verantwoordelijk voor zijn gedrag aan het stuur en moet aandachtig blijven.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten