Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / NHTSA vraagt hulp aan andere fabrikanten voor onderzoek naar AutoPilot van Tesla

Geschreven door Frédéric Kevers op 15-09-2021

In de Verenigde Staten roept de verkeersveiligheidsorganisatie NHTSA 12 autofabrikanten op om mee te werken aan haar onderzoek naar incidenten met Tesla's autonome Autopilot-systeem.

Tesla Autopilot

Het Autopilot-systeem van Tesla wordt onderzocht door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) naar aanleiding van ongelukken tussen eerstehulpverleners en Tesla-voertuigen met geactiveerde Autopilot, om te bepalen of het probleem specifiek is voor Tesla of wijst op een wijdverbreid probleem in de auto-industrie. Daartoe heeft de NHTSA de hulp ingeroepen van 12 autofabrikanten die vergelijkbare rijhulpsystemen exploiteren, waaronder Ford, General Motors, Toyota en Volkswagen.

>> Lees ook: Amerikaanse justitie bekijkt Tesla Autopilot

Het doel is het Autopilot-systeem van Tesla te vergelijken met andere productievoertuigen die zijn uitgerust met de mogelijkheid om in specifieke omstandigheden tegelijkertijd te sturen, te remmen en te accelereren. De NHTSA vraagt hen gegevens te verstrekken over ongevallen waarbij de rijhulpsystemen werden geactiveerd "op om het even welk ogenblik tijdens de periode die 30 seconden onmiddellijk voor het begin van het ongeval". Bovendien wil de NHTSA nagaan hoe goed de systemen van de verschillende fabrikanten toezicht houden op de bestuurders en ervoor zorgen dat zij volledig oplettend zijn, met de nadruk op "strategieën voor het detecteren van en reageren op de aanwezigheid van voertuigen voor eerstehulpverlening of ordehandhaving".

Tesla Autopilot

Misleidende reclame

De NHTSA is van mening dat Tesla's gebruik van namen als "Full Self-Driving" of "Autopilot" bestuurders kan hebben misleid, in de overtuiging dat de semi-autonome systemen ervoor zorgen dat hun wagen zelfstandig zou rijden. Dit is niet het geval voor deze systemen van niveau 2 en 2+ (100% autonoom rijden zonder bestuurder is niveau 5). Zo zou de NHTSA kunnen bepalen of het probleem dat is aangetroffen in de meer dan 10 ongevallen waarbij een Tesla in Autopilot-modus en een responsvoertuig betrokken waren, de verantwoordelijkheid is van de fabrikant van het elektrische voertuig of dat het een probleem op grotere schaal binnen de auto-industrie vertegenwoordigt. In dat geval zou Tesla ten onrechte de schuld hebben gekregen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten