Het Autopilot-systeem van Tesla wordt onderzocht door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) naar aanleiding van ongelukken tussen eerstehulpverleners en Tesla-voertuigen met geactiveerde Autopilot, om te bepalen of het probleem specifiek is voor Tesla of wijst op een wijdverbreid probleem in de auto-industrie. Daartoe heeft de NHTSA de hulp ingeroepen van 12 autofabrikanten die vergelijkbare rijhulpsystemen exploiteren, waaronder Ford, General Motors, Toyota en Volkswagen.
>> Lees ook: Amerikaanse justitie bekijkt Tesla Autopilot
Het doel is het Autopilot-systeem van Tesla te vergelijken met andere productievoertuigen die zijn uitgerust met de mogelijkheid om in specifieke omstandigheden tegelijkertijd te sturen, te remmen en te accelereren. De NHTSA vraagt hen gegevens te verstrekken over ongevallen waarbij de rijhulpsystemen werden geactiveerd "op om het even welk ogenblik tijdens de periode die 30 seconden onmiddellijk voor het begin van het ongeval". Bovendien wil de NHTSA nagaan hoe goed de systemen van de verschillende fabrikanten toezicht houden op de bestuurders en ervoor zorgen dat zij volledig oplettend zijn, met de nadruk op "strategieën voor het detecteren van en reageren op de aanwezigheid van voertuigen voor eerstehulpverlening of ordehandhaving".
Misleidende reclame
De NHTSA is van mening dat Tesla's gebruik van namen als "Full Self-Driving" of "Autopilot" bestuurders kan hebben misleid, in de overtuiging dat de semi-autonome systemen ervoor zorgen dat hun wagen zelfstandig zou rijden. Dit is niet het geval voor deze systemen van niveau 2 en 2+ (100% autonoom rijden zonder bestuurder is niveau 5). Zo zou de NHTSA kunnen bepalen of het probleem dat is aangetroffen in de meer dan 10 ongevallen waarbij een Tesla in Autopilot-modus en een responsvoertuig betrokken waren, de verantwoordelijkheid is van de fabrikant van het elektrische voertuig of dat het een probleem op grotere schaal binnen de auto-industrie vertegenwoordigt. In dat geval zou Tesla ten onrechte de schuld hebben gekregen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!