De lancering van de Toyota bZ4X, 's werelds eerste 100% elektrische model, kreeg te maken met een eerste tegenslag toen de Japanse constructeur de productie moest stopzetten van de crossover en die van de Subaru Solterra, waarmee hij zijn technisch ontwerp deelt, wegens problemen met wielen die loskwamen van de auto tijdens het rijden. Zodra ze waren geleverd, werden alle eerste geproduceerde auto's teruggeroepen en werden de productielijnen stilgelegd totdat het probleem was opgelost. Dat is nu gebeurd en de Toyota bZ4X en Subaru Solterra zouden de fabriek weer moeten verlaten.
LEES OOK Toyota bZ4X en Subaru Solterra: terugroepactie en rijverbod
Na de wielen, de airbags?
Of dat zou toch moeten... want het lijkt erop dat er een ander probleem is ontdekt dat een terugroepactie vereist. Volgens Automotive News Europe zou Toyota hebben opgemerkt dat sommige airbags in de fabriek verkeerd zijn geïnstalleerd. Een zorg die intussen ook is opgelost, maar die waarschijnlijk koud zweet heeft bezorgd bij de Toyota-eigenaars, die nog steeds getraumatiseerd zijn door het terugroepen van miljoenen wagens met de defecte Takata-airbags.
Inmiddels is de productie hervat en zijn de ongeveer 2.700 Toyota bZ4X'en en 2.600 Subaru Solterra's die al zijn afgeleverd, weer rijklaar gemaakt en kunnen ze weer veilig rijden. Het is echter verrassend dat dergelijke incidenten zich voordoen bij constructeurs - Toyota en Subaru - met zo'n reputatie van betrouwbaarheid. Het bewijs, voor zover dat nog nodig was, dat de druk op de auto-industrie om in allerijl steeds meer elektrische modellen op de markt te brengen ook druk zet op de kwaliteit en veiligheid.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!