Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Verkeerscursus werkt beter dan klassieke straf

Geschreven door Klaas Janssens op 22-10-2020

Een geldboete of een intrekking van het rijbewijs hebben minder effect dan een verkeerscursus. De impact is het grootst bij bij overtreders die een eerste keer veroordeeld worden.

Wie wordt veroordeeld voor dronkenschap achter het stuur, kan een alternatieve straf krijgen in de vorm van een verkeerscursus. Uit een onderzoek bij 600 bestuurders blijkt nu dat dergelijke opleiding de kans op recidive aanzienlijk vermindert in vergelijking met een geldboete of de intrekking van het rijbewijs. De kans op een nieuwe veroordeling ligt 41% lager dan bij een klassieke straf. Dat is in lijn met de cijfers uit het buitenland.

Van de onderzochte bestuurders is 51% hervallen tijdens de onderzochte periode. Van degenen die een klassieke straf kregen, pleegde 63% opnieuw strafbare verkeersfeiten. Bij de groep overtreders die een cursus volgden was dat maar 37%. Bestuurders die een klassieke straf krijgen hervallen bovendien sneller. Zo is 1.000 dagen na hun veroordeling ongeveer 25% van de bestuurders die dergelijke vorming volgde, hervallen. Bij de veroordeelden die een klassieke straf opgelegd kregen, is dit ongeveer 50%.

Geen wondermiddel

Het effect van een verkeerscursus is het grootst bij bestuurders die voor het eerst tegen de lamp lopen. Bij bestuurders met een blanco strafregister is de kans om te hervallen het kleinst. Bij meerplegers is het effect van een vorming minder uitgesproken. De impact op mannelijke en vrouwelijke veroordeelden is vergelijkbaar, al is het gunstige effect meer uitgesproken bij het vrouwelijke geslacht.

Hoewel de impact van een verkeerscursus groter is dan een klassieke straf, blijft de recidive opvallend hoog. De studie stelt dan ook dat dergelijke vorming geen wondermiddel is bij bestuurders die gepakt zijn voor dronkenschap achter het stuur. Zo blijkt dat bij bestuurders die de cursus gevolgd hebben en toch opnieuw betrapt worden voor rijden onder invloed, hun promillage gemiddeld hoger is in vergelijking zij die een klassieke straf kregen opgelegd. Vaak is er sprake van een verslavingsprobleem waarop een verkeerscursus weinig vat heeft. Voor die mensen is het plaatsen van een alcoholslot doorgaans een efficiëntere oplossing.

Rijbewijs met punten?

Verkeersovertreders die in de fout gaan, moeten een straf krijgen die ervoor moet zorgen dat ze daarna niet opnieuw in de fout gaan. Uit deze studie blijkt dat klassieke bestraffingen dat doel te vaak missen, toch bij bestuurders die gepakt worden voor het rijden onder invloed van alcohol. De verkeerscursus is een milderende factor en beperkt de kans op recidive, maar het effect vermindert zodra je een tweede, tiende of honderdste keer gepakt worden voor dronken rijden.

De zogenaamde Vivaldi-coalitie heeft aangekondigd een rijbewijs met punten in te voeren voor bestuurders die de overtredingen opstapelen. Daarbij wordt naast alcoholintoxicatie vooral gekeken naar overdreven snelheid. Maar er moet nog studie verricht worden naar het positieve effect van dergelijk systeem.

Bron: Vias Institiute

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten