In 2019 heeft de federale politie 37.375 ongevallen met lichamelijk letsel vastgesteld op de Belgische wegen. Het verkeersinstituut Vias geeft aan dat dat een daling van 2,1% betekent. Het aantal slachtoffers (47.381) is ook gedaald met 3,3%. Helaas is de ernst wel toegenomen, aangezien het aantal dodelijke slachtoffers significant is toegenomen met 6,2%. Volgens de gegevens van Vias zijn er 620 mensen ter plaatse overleden, tegenover 584 in 2018. Vooral in Wallonie is de situatie verslechterd met 297 doden in 2019 tegenover 266 in 2018. In Vlaanderen staan de cijfers echter ook in het rood met 304 doden tegenover 297. In Brussel is de verkeerssterfte daarentegen afgenomen met 19 doden tegenover 21. Vooral in de provincies Henegouwen en Luxemburg spreekt Vias over een 'zwart jaar'.
Waarom?
Auto's worden steeds beter uitgerust met passieve en actieve veiligheidssystemen, de snelheidslimieten worden steeds strikter en de controlers nemen ook toe. Hoe kunnen deze cijfers dan worden verklaard? We zien een afname van het aantal ongevallen met lichamelijk letsel en gewonden, dus een toename van de verkeerssterfte is verontrustend. Vooral omdat het ook de inzittenden van de auto's treft, want geen enkele categorie van verkeersgebruikers wordt gespaard. Het aantal omgekomen fietsers is in Wallonië verdrievoudigd (21 in 2019 vs. 7 in 2018), waar het fietsgebruik langzaam terrein wint. Dit zou deze toenamge van slachtoffers deels kunnen verklaren. Er komt een analyse zodra de definitieve cijfers zijn gevalideerd. Maar de vraag moet gesteld worden bij de infrastructuur, de generalisatie van bepaald risicogedrag (smartphonegebruik, afleiding, negeren van de voorrangsregels, slecht invoegen), zowel door automobilisten als door zwakke weggebruikers. Bovendien is Vias al pessimistisch en kondigt het aan dat het doel om de verkeerssterfte te beperken tot 420 mensen in 2020 waarschijnlijk niet zal worden behaald.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!