In de eerste helft van 2021 stierven er in Vlaanderen 109 mensen (ter plaatse) in het verkeer. Dat zijn er 21 meer dan in dezelfde periode vorig jaar, goed voor een stijging van 24%. Nu zegt dat percentage weinig, want door de beperkende maatregelen rond de coronacrisis kan je 2020 moeilijk als referentiejaar hanteren. Nemen we de vijf laatste jaren als vergelijkingspunt, dan tonen de cijfers dat Vlaanderen stagneert wat het aantal verkeersdoden betreft. Sinds 2016 deden we nooit slechter dan de eerste zes maanden van dit jaar, vooral in de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant. Ook het aantal letselongevallen gaat omhoog.
>>> Lees ook: 20% minder ongevallen in 2020
Volgens de verkeersveiligheidsbarometer die Vias Institute opstelt in samenwerking met de Federale Politie kleurt vooral juni 2021 bloedrood met 27 verkeersdoden (ter plaatse). Dat zou toegeschreven kunnen worden aan de combinatie van de versoepelingen van de beperkten maatregelen met het Europees Kampioenschap Voetbal, wat voor een heleboel extra verplaatsingen zorgde. De grootste groep verkeersdoden tijdens de eerste heflt van 2021 waren de autobestuurders, maar de sterkste stijging in Vlaanderen werd genoteerd bij bromfietsen (+41%).
Brussel en Wallonië doen beter dan Vlaanderen
De tendensen van het aantal doden ter plaatse zijn wel compleet tegenovergesteld in Vlaanderen en Wallonië. Een stijging van 24% in Vlaanderen (van 88 naar 109) en een daling met 20% in Wallonië (van 88 naar 70) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het cijfer in Wallonië was het laagste van de laatste 10 jaar, dat van Vlaanderen was sinds 2016 niet meer zo hoog. In Brussel ging het aantal verkeersdoden van 10 naar 4. Het aantal letselongevallen stijgt wel stevig (van 13.890 naar 15.518, ofwel + 12%), net zoals het aantal gewonden (van 16.908 naar 18.758, ofwel + 11%). De stijging van het aantal letselongevallen zien we in elk gewest. In Vlaanderen steeg het aantal ongevallen met 11% (van 8.585 naar 9.509), in Brussel met 6% (van 1.481 naar 1.568) en in Wallonië met 16% (van 3.824 naar 4.441).
De schuld van de speed pedelec?
Op nationaal niveau zien we een gemengd patroon als het gaat over de doden per vervoerswijze. Het aantal fietsdoden steeg van 16 naar 21. En het aantal doden in ongevallen met een lichte vrachtwagen steeg van 16 naar 25. Bij de voetgangers daarentegen noteerden we een daling van 22 naar 17 doden en bij de auto-inzittenden van 91 naar 87. Op nationaal vlak is er wel een stijging van het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers. De grootste stijging zien we bij de bromfietsen (+ 39%, van 1154 naar 1.602 ongevallen). Dat is opvallend, want tussen 2011 en 2020 was het aantal ongevallen met deze vervoerswijze met 55% gedaald. De stijging van het aantal ongevallen in deze categorie komt niet door het succes van de speed pedelecs: van de 1.517 slachtoffers in deze categorie reden 123 (ofwel 8%) met een speed pedelec.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!