Uit cijfers van Traxio blijkt dat de vierseizoenenband aan popularieit wint. In 2015 waren die goed voor amper 2%, tegenwoordig draagt 15% van de Belgische auto's all-seasonbanden. Dat is minder dan het aandeel winterbanden (19% tijdens de winter van 2022/2023), maar het verschil tussen beide bandentypes verkleint wel jaar na jaar. En daar zijn verschillende redenen voor: omdat het aanbod een stuk groter geworden is en vooral omdat je ze niet hoeft te vervangen, zodat je geen twee sets moet hebben en stallen. Het bespaart je bovendien wat gedoe.
LEES OOK Opgepast in Frankrijk: winterbanden voortaan verplicht
Maar is zo'n M+S-vierseizoenenband ook een waardig alternatief voor een echte winterband? Ja, maar enkel als het gaat om M+S-banden met een 3PMSF-sneeuwvloksymbool (Three Peak Mountain Snow Flake). En enkel voor bestuurders die een beperkt aantal kilometers rijden in gebieden waar de temperaturen gematigds zijn en de sneeuwval beperkt is - zoals de stedelijke gebieden van Vlaanderen. Maar wie veel kilometers maalt en op wintervakantie gaat, speelt beter op zeker. Uit veiligheidsoverwegingen is en blijft het aan te raden om in de zomer op zomerbanden en in de winter op winterbanden te rijden..
LEES OOK Waar en wanneer zijn winterbanden verplicht in Europa
Nu beter een halve dan helemaal geen oplossing, want uit het onderzoek van Traxio blijkt ook dat 66% van de Belgische autobestuurders ook in de winter blijft doorrijden op zijn zomerbanden. Bij 5% van de onderzocht wagens werden verschillende bandentypes aangetroffen op de assen: bijvoorbeeld zomerbanden voor- en winterbanden achteraan. Dat kan zorgen voor een instabiel en dus onveilig weggedrag: zelfs met de elektronische rijhulpmiddelen die vandaag beschikbaar zijn, blijft het wegcontant essentieel.
Hoe herken je winterbanden en voor wintergebruik geschikte all-seasonbanden?
Winterbanden hebben een specifieke rubbersamenstelling en een aangepast profiel. Je herkent ze aan het 3PMSF-certificaat (Three Peak Mountain Snow Flake) op de flank van de band, dat ook wel het alpineteken of het sneeuwvloksymbool genoemd wordt. Een bandenfabrikant mag deze markering enkel aanbrengen indien de winterprestaties bewezen zijn op basis van een voorgeschreven prestatietest op besneeuwde ondergrond. De meeste all-seasonbanden kunnen deze test doorstaan, wat dan resulteert in een combinatie van "M+S" met het sneeuvlokkensymbool.
Waarom winterbanden kiezen?
Bij lage temperaturen garandeert een winterband een betere grip, zodat je wagen minder snel wegglijdt bij het nemen van bochten. Die betere grip zorgt bovendien voor een beduidend kortere remafstand op een besneeuwde of beijzelde weg. Op winterbanden met je bij een snelheid van 50 km/u rekenen op een remafstand van ongeveer 23 meter, op zomerbanden loopt die remafstand al gauw op tot 50 meter... Winterse verkeersomstandigheden vragen ook om een aangepast rijgedrag.
Zijn winterbanden verpllcht in België?
Neen. Het Belgische verkeersreglement raadt het gebruikt van winterbanden in winterse omstandigheden aan, maar ze zijn niet verplicht. Wettelijk gezien moeten winterbanden een minimale profieldiepte hebben van 1,6 millimeter, maar voor extreme omstandigheden raadt de sector eerder 4 millimeter aan. Niet onbelangrijk: wacht niet te lang om je zomerbanden te wisselen voor winterbanden en let ook dat het type winterband gehomologeerd is voor jouw wagen. Bij twijfel vraag je best raad aan je bandenboer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!