De strategie van Volvo is duidelijk: de constructeur is er rotsvast van overtuigd dat dankzij de autonome auto na 2020 niemand nog zal sterven of gewond zal geraken met de wagen. Het Zweedse merk moet zijn reputatie op het vlak van veiligheid niet meer maken, maar toch is dat een straffe claim. Met dit doel voor ogen werkt Volvo sinds 2013 hard aan de autonome auto via het project Drive Me. Vanaf 2017 zou een 100-tal zelfstandige auto’s in en rond Göteborg moeten rijden.
Extra partner
Volvo werkt al samen met heel wat organen, zoals de lokale overheid en de universiteit van Göteborg, en nu wil het merk een nieuw partnerschap aangaan met Autoliv, een van de leiders binnen het domein van veiligheid in het verkeer. Dankzij de samenwerking met Autoliv kunnen de jongste veiligheidssnufjes in de autonome voertuigen geïntegreerd kunnen worden. Volvo hoopt dat Autoliv systemen zal aanbrengen die het mogelijk maken om een hele reeks potentiële ongevallen te detecteren en te voorkomen. En blijkbaar heeft Jan Carlson, CEO van Autoliv, dezelfde doelstellingen als Volvo, want hij verklaarde dat “met de evolutie van de autonome voertuigen menselijke fouten aanzienlijk zullen afnemen en dat op termijn een nieuw automobieltijdperk het levenslicht zal zien”. Maar dan zal er toch snel iets gedaan moeten worden om de mentaliteit te veranderen, want volgens een recente enquête van Goodyear hebben zelfs jongeren op dit moment geen vertrouwen in autonome auto's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!