Het filmpje van een crashtest met een Volvo XC90 tegen een voorwerp dat licht opzij staat – met andere woorden met een klein contactoppervlak - zorgt voor heel wat ophef in de Verenigde Staten. De XC90 is namelijk een van de eerste modellen die deze test met onderscheiding doorstaat. Enkele weken geleden kwam een Mazda CX-9 nog volledig verbrijzeld uit deze zelfde test. Maar er zit wel iets achter...
Nieuwe test
Deze test werd namelijk pas in 2012 opgenomen in het protocol van het IIHS (Insurance Institue for Highway Safety), het equivalent van EuroNCAP bij ons. Het ligt daarom voor de hand dat modellen die ontwikkeld zijn voor de invoering van deze heel specifieke test er niet goed uit komen, waardoor de inzittenden zwaar gewond geraken. Dat is niet het geval met de XC90.
Evolutie
Het lijkt misschien onbelangrijk, maar wat ons aan dit verhaal interesseert, is dat het Amerikaanse instituut zijn tests voortdurend zodanig aanpast dat constructeurs gedwongen worden om de actieve en passieve veiligheid van hun modellen te verbeteren. EuroNCAP hanteert trouwens een vergelijkbare manier van werken. Zo werd dit jaar nog een nieuwe frontale botsing ingevoerd met een overlapping van 100 %. Ook de testpoppen zijn veranderd. Ze zijn niet langer geslachtloos, om zo beter de realiteit van de lichaamsomvang te weerspiegelen. Gelukkig is er bij ons dus ook een evolutie.
Hieronder vindt u twee video’s van de befaamde crash-tests, die van de XC90 en die van de CX-9:
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!