Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Dit is Peugeot 9X8 Hypercar die wil zegevieren in Le Mans

Geschreven door Hans Dierckx op 06-07-2021

Het Wereldkampioenschap Endurance wordt een gezellige boel, nu ook Stellantis naar de 24 uur van Le Mans lonkt. Daarvoor rekenenen ze op de Peugeot 9X8 Hypercar, die aantreedt in de zogeheten LMH-klasse.

In het hoofdkwartier van Stellantis Motorsport, waar vroeger enkel Citroën Racing zat, sleutelt Peugeot aan hun nieuwe Le Mans-racer: de Peugeot 9X8. Er wordt uitgekeken naar de terugkeer van de Fransen op dit toneel, als concurrent voor Alpine en het oppermachtige Toyota. En het wordt druk in het Wereldkampioenschap Endurance (WEC), want vanaf 2023 komen ook Audi, Ferrari en Porsche zich moeien in de strijd. Peugeot rekent op de piloten Kevin Magnussen, Loïc Duval, Jean-Eric Vergne, Paul di Resta, Mikkel Jensen en Gustavo Menezes.

Net zoals Alpine treden Audi en Porsche aan in de LMDh-categorie. Die is wat goedkope, maar zou in principe evenwaardig zijn aan de LMH-klasse waarin de Peugeot 9X8 rijdt. De FIA en de ACO schreven het nieuwe LMH-reglement op maat van de grote autobouwers, met een focus op – relatief – lage kosten en veel esthetische vrijheid, om een promotionele knipoog naar de productiewagens toe te laten. Vandaar de herkenbare Peugeot-lichtblokken, met die 3 verticale led-stroken, terwijl de hybride aandrijflijn een handig bruggetje legt naar de stekkerauto’s in de cataloog.

Wel hybride, geen achterspoiler

Opvallend: er is geen aparte achtervleugel. De Fransen vertrouwen erop dat ze ook zonder voldoende neerwaartse druk kunnen genereren. Het ontwerp van deze reusachtige landraket – we schatten hem op meer dan 5 meter in lengte – ontstond in samenspraak met de ontwerpafdeling van de straatauto’s; al durven we wel te vermoeden dat er nog een en ander zal veranderen om hem raceklaar te krijgen. Het grijs is een voorlopige knipoog naar de 508 PSE, al zal ook dat nog wel veranderen.

Centraal ligt een 2,6 liter-V6 met 2 turbo’s, goed voor zo’n 680 pk, terwijl op de vooras een elektromotor zit die daar 200 kW bovenop doet. Vandaar ook de ‘X’ in de naam, dit is immers een vierwielaandrijver. De achter de rijder ingekapselde 900 Volt-batterij komt van Saft, onderdeel van partner Total. De elektromotor werkt enkel vanaf 120 km/u, en volgens de reglementen mag de tandem nooit meer dan 500 kW aan de wielen leveren.

Palmares Le Mans

Peugeot heeft nog wat goed te maken in het WEC-kampioenschap, dat in 2012 voor het eerst georganiseerd werd en waar het zou aantreden met de 908 Hybrid4, een dieselhybride. Vlak voor aanvang trokken de Fransen zich terug, de financiële situatie van het bedrijf was te precair geworden voor een dure campagne in de uithoudingsracerij. Maar exact een decennium later staan ze er dus terug met deze 9X8.

De Leeuw kon tot nu toe 3 keer zegevieren in Le Mans, in 1992 en 1993 met de 905 Evo 1B en in 2009 met de 908 HDi.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten