- Score redactie /20
De komst van de nieuwe 8 Reeks deed de fans van pk-zwangere sportievelingen deugd, want naast een competitieversie beloofde BMW ook een supersportieve M8. Die komt de M-troepen nu versterken met een 600 pk sterke V8-biturbo onder de motorkap, tenzij je voor de nog krachtigere Competition gaat. Die ontwikkelt een piekvermogen van 625 pk, sprint in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een top van 305 km/u. De nieuwe Porsche 911 Turbo S is nog sneller, maar wie maalt om een paar milliseconden hier en wat kilometers daar?
Ik heb mezelf beloofd niet te veel te filosoferen over de BMW M8. Ik zou vooral genieten, want hoe vaak krijg je de mogelijkheid om met dergelijke raket rond te rijden? Al geef ik toe dat het best stresserend was. Onderweg vraag je je voordurend af waarom de rest zo traag rijdt, tot op het punt dat je overal flitscamera's denkt te zien staan. De Competition schippert voortdurend tussen zegen en vloek.
Leuk
Onderweg genoot ik vooral van de uitzonderlijke motor. Zelfs als je maar een fractie van het potentieel gebruikt, voel je je almachtig. Heerlijk.
De BMW M8 blijft een GT voor alledag, het soort sportwagen waarmee je alle 365 dagen van het jaar kan leven. In de file en in de regen voel je nauwelijks verschil met een 840d.
De Competition is ontworpen om 305 km/u te halen en om te schitteren op het circuit, want de M-afdeling van BMW heeft naast het aandrijfgeheel ook de remmen, de vering en de besturing aangepakt. Nu laat de gemiddelde M8-eigenaar die trackdays doorgaans links liggen, terwijl het halen van die topsnelheid zelfs tijdens een occasionele passage op de Duitse Autobahn een utopie blijft. Daardoor toont deze coupé zich bijzonder veilig en extreem efficiënt wanneer je maar 60 à 70 procent van het potentieel gebruikt.
Jammer
Dankzij het M-chassis kleeft deze BMW aan de weg. Dankzij de de V8-biturbo accelereert de M8 Competition als een bezetene. Alsof je fast forward door het verkeer vlamt. En dat maakt deze auto zo verraderlijk. De dynamische stuurbekrachtiging, de slimme vierwielaandrijving, het actieve achterdifferentieel en de meesturende achteras geven je te snel en te veel vertrouwen, waardoor je de zin realiteit dreigt te verliezen.
Het mag me wat specialer. De M8 oogt zoals elke BMW 8 Reeks. In een donkere koetswerktint kan je hem zelfs verwarren met een 4 Coupé. Ook binnenin mis ik iets, ondanks de mooiere materialen doet het dashboard me denken aan dat van een 1 Reeks...
Wanneer je deze BMW probeert te parkeren, merk je pas hoe groot deze GT eigenlijk is. En hoe onoverzichtelijk het koetswerk, zelfs met alle parkeersensoren en camera's op scherp is het een hele opgave om de M8 is een plaatsje te mikken. Voor een wagen die zo lang en breed is, valt het ruimteaanbod bijzonder tegen. De achterbank is nauwelijks bruikbaar, de bagageruimte klein en onhandig.
Dus
De gereden kilometers waren intens, want de M8 Competition is als een onweerstaanbare verleidster. Als een drug voor liefhebbers van snelheid en sportiviteit, want dat enorme prestatiepotentieel bevrijd je enkel in de illegaliteit. Want deze BMW is volstrekt onbruikbaar op de openbare weg. Daarom verkies ik de Cabriolet boven deze Coupé.
In dit artikel : BMW, BMW 8 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!