Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Dacia Jogger?

Geschreven door Hans Dierckx op

AutoGids-redacteur Hans Dierckx proefde een weekje van de Dacia Jogger 1.0 Eco-G 100. Wat vindt hij leuk en wat jammer?

19.490 €
  • Score redactie /20

Dat auto's onbetaalbaar geworden zijn? Eigenlijk is dat onzin.

Laat me een populaire familiewagen als de VW Golf Variant als voorbeeld nemen. Eind jaren 90 kostte die het equivalent van 7 à 8 bruto maandlonen. Twee decennia later heb je een hedendaagse VW Golf Variant voor...7 à 8 bruto maandlonen. (Ik baseer me op de jongste cijfers van federaal statistiekbureau Statbel, dat de evolutie van de mediaanlonen documenteert.)

Het zijn vooral de steeds hogere verwachtingen die de perceptie creëren dat auto's anno 2022 onbetaalbaar zijn. Vroeger namen gezinnen genoegen met één familiewagen, vandaag zijn dat vaak twee uit de kluiten gewassen exemplaren. Niet zelden SUV's, voorzien van allerhande toeters en bellen die twee decennia geleden enkel op een S-Klasse of 7 Reeks te vinden waren.

Trouw aan zichzelf houdt Dacia zich echter aan de basisbehoeften en een oersimpele premisse: veel ruimte voor weinig geld. De Jogger heeft ruim plaats voor 5 en is te krijgen vanaf een dikke 17.000 euro. Het benieuwde me of de Fransen annex Roemenen mijn stelling van bovenaan dit artikel kracht bij konden zetten.

Leuk

De voorpartij van de Jogger is die van de Sandero (Stepway), maar vanaf de B-stijl huldigt-ie het bestelwagenprincipe: recht op recht. Dat schenkt natuurlijk een zee van ruimte: 774 liter, in het geval van deze vijfzitsversie. En 1.819 liter wanneer je de achterbank neerklapt. In weinig breaks kan je zoveel gerief kwijt. Door de grote raampartijen heb je bovendien een correct overzicht over de omgeving, zodat je de auto makkelijk kan positioneren.

Qua bedieningsgemak is deze nederige Dacia simpelweg beter dan al die moderne auto's die kopers trachten te verleiden met grote aanraakschermen en – de belachelijkste 'innovatie' van de eeuw – veegtoetsen. Er is simpelweg geen efficiëntere manier om al rijdend de verwarming een graadje hoger te zetten dan door ouderwets te draaien aan een knop. Met een goed leesbare wijzerplaat was bovendien ook nooit wat mis. En geen enkele autobouwer bedacht ooit een beter systeem om het volume van de radio te verhogen dan Renault, met die satelliet rechtsonder het stuur.

Onbedoeld lijkt de Jogger wat op een Volvo, met die rechtopstaande achterlichten. Da's geen schande, en in het algemeen mag dit model gezien worden. Het was lang anders bij Dacia, modellen als de Logan of Lodgy waren wel érg rechttoe-rechtaan. Uit het succes van de Duster hebben die van Dacia geleerd dat een iets potigere stijl, weliswaar zonder overdaad, goed in de markt ligt. Vandaar de uitstulpende achterste spatborden, die samen met het afgesneden achterste zijruitje de Jogger cachet verlenen.

2022 Dacia Jogger Review

Jammer

Die potige pose omfloerst een beperkt fundament. De wielbasis van het Sandero-onderstel is dan wel tot 2,9 meter gerokken, maar dat verandert de boel niet ten gronde. Aan de springerige demping en aan de duidelijke rij- en rolgeluiden voel je dat dit een klein autootje blijft, weliswaar met een grote rugzak. Het stuurgevoel is bovendien weinig getrouw en de pookbediening niet erg prettig. Voor deze prijs zie je één en ander natuurlijk door de vingers. Maar dit is dus duidelijk wel lichtere koek dan een occasie uit een categorie hoger.

De bekende 1.5-diesel, nog steeds verkrijgbaar in de Duster, had voor de veelrijders niet misstaan in het aanbod. Door het fors lagere verbruik zou het de gebruikskosten drukken, ondanks de hoge prijs per liter. Volgend jaar komt de Jogger wel met de hybride aandrijflijn van de Clio, maar het is nog even afwachten wat de meerprijs gaat zijn.

De kofferopening is groot, en dus ook de klep. Iets te groot eigenlijk, waardoor je die niet altijd goed kan openen wanneer er weinig ruimte rondom de auto is. Een dubbele klapdeur zou handiger geweest zijn. Maar dat zijn dan weer extra onderdelen en dat kost extra geld. Zo is het altijd wel wat, natuurlijk.

2022 Dacia Jogger Review

Dus

Aan te raden, voor wie betaalbaar familietransport zoekt? Toch wel. Het prijsverschil met andere breaks van dit formaat is simpelweg te groot om een punt te maken van de genoemde gebreken. Zoals altijd bij Dacia zit de concurrentie op de tweedehandsmarkt, waar je voor een kleine 20.000 euro ook nog wel wat vindt. Wie echter een nieuw exemplaar wil, kan niet om de Dacia Jogger heen.

Bekijk ook onze video van de Dacia Jogger

Verwante testen

In dit artikel : Dacia, Dacia Jogger

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker