- Score redactie /20
Ik heb het niet zo voor Amerikaanse wagens en al helemaal niet als het een SUV met zeven zitplaatsen betreft. Maar de Ford Explorer heeft een naam, toch in de Verenigde Staten. En dat fascineert me toch een beetje. Niet in het minst omdat deze loebas het Europese gamma siert met een plug-inhybride aandrijflijn. Is de Ford Explorer zo'n een wagen die we onterecht over het hoofd zien? Een weekendje weg, met drie kinderen en nog meer bagage, moet uitsluitsel brengen.
Leuk
Mijn kinderen hebben weinig met auto's. Een sportwagen is klein en een SUV is groot, veel verder gaan de waarnemingen niet. Tenzij het een cabrio is of de testwagen zich in een felle kleur hult, maar dat is anno 2021 nog zelden het geval. Maar de nochtans zwart gespoten Ford Explorer was hen niet ontgaan. Wat is dat een rare Range Rover, klonk het. En ze hadden gelijk, want het koetswerkontwerp heeft inderdaad overeenkomsten met het design van de Britse terreinspecialist. Een compliment, vind ik. En die twee dubbele uitlaatpijpen... moet kunnen!
Het is een flink uit de kluiten gewassen SUV, dik 5 meter lang en bijna 2,5 ton zwaar. Maar het plug-inhybride aandrijfgeheel zorgt ervoor dat de Ford Explorer minder log aanvoelt dan dat hij eigenlijk is. Het plug-inhybride aandrijfgeheel combineert een zoet draaiende 3 liter-V6 met een parallel gemonteerde elektromotor van 75 kW, goed voor een systeemvermogen van liefst 457 pk. Geholpen door de grip van de vierwielaandrijving heeft de Ford Explorer aan 6 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Belachelijk, natuurlijk. Maar hij kan het wel. Nuttiger, maar minder sexy: het sleepvermogen van 2,5 ton. Ik heb echter geen boot en geen paard...
Een echte zevenzitter is de Ford Explorer natuurlijk niet, toch zijn de twee in de laadvloer van de enorme koffer verstopte zitjes meer dan een strafbankje. Je tovert ze eenvoudig tevoorschijn met een druk op de knop. De tweede zitrij beschikt bovendien over verschuifbare zitjes met een verstelbare rugleuning, waardoor het achterin best aangenaam toeven is. Aan boord is het ook relatief stil, toch als je de rolgeluiden van de flinke banden even wegdenkt.
De kinderen snapten het rechtopstaande scherm van de multimediamodule niet, maar in de praktijk blijkt die opstelling best functioneel. Het zou nog toffer zijn als je die display zou kunnen roteren, zodat je zowel in portret- als in landschapmodus zou kunnen kijken. Maar zelfs zonder die draaifunctie overtuigt het Sync-infotainmentsysteem moeiteloos. Eenvoudig in gebruik, goed afleesbaar en met meer dan voldoende functies om je rit aangenaam te houden. Het navigatiesysteem komt als standaard, net zoals de geluidsinstallatie van B&0.
Jammer
De standaarduitrusting van de Ford Explorer is enorm uitgebreid. Zowat alles dat je nodig zou kunnen hebben, zit erop. Maar dat mag ook, want de aankoopprijs is stevig en de afwerking ondermaats. Je kan de laadkabels kwijt in een lade onder de laadvloer, maar de verschillende panelen sluiten slecht op elkaar aan en ogen te fragiel voor een SUV die zichzelf graag associeert met ontdekkingsreizen. Dan zie je toch dat de Ford Explorer een Amerikaanse wagen blijft.
Dat merk je ook wanneer je het prestatiepotentieel van de plug-inhybride aandrijflijn probeert aan te wenden. Het koetswerk van de Ford Explorer lijkt wat stijfheid te missen, waardoor de dynamische ambities snel op de wetten van de fysica lopen. Nu geeft het heerlijk in de handen liggende stuur wel wat feedback, houdt de ophanging de koetswerkbewegingen redelijk in toom en zorgt de torque-vectoriingfunctie ervoor dat er wat scherpte in het rijgedrag sluipt. Maar in vergelijking met wat van Europese Ford-modellen gewoon zijn...
De plug-inhybride aandrijflijn tapt stroom bij een batterijpakket van 13,6 kWh en belooft een elektrisch rijbereik van bijna 50 kilometer. Het gemiddelde normverbruik blijft steken op 2,9 liter per 100 kilometer, dat is het CO2-equivalent van dik 70 gram. Maar dat blijken erg theoretische waarden. Na een 25 kilometer is de jus op en stijgt het benzineverbruik richting 10 liter. De meerwaarde van de plug-inhybride aandrijflijn is dan ook erg beperkt, zowel voor de fiscale als voor de gebruikskosten. Al is het wel prettig om geruisloos door de binnenstad te zoemen, toch voor zolang het duurt.
Dus
De Ford Explorer rijdt best prettig, maar is eigenlijk te groot, te zwaar en dus te lomp. De plug-inhybride aandrijflijn presteert pittig, maar vraagt daar wel wat benzine voor in de plaats. En stroom, toch zolang het accupakket meewil. En de algemene afwerking is pover, zelfs als je de genereuze standaarduitrusting in rekening brengt. We hebben het toch over een SUV van 80.000 euro.
Dus ja, ik begrijp waarom de Ford Explorer commercieel geen hoge toppen scheert in Europa. Maar ik vind hem er wel goed uitzien, rijd er graag mee. Deze SUV wordt niet bezwaard door de dikkenekkerij die de Duitse concurrentie kenmerkt en komt authentieker over dan de zevenzitters van de Aziatische constructeurs, dat verdient toch ook een pluim?
Verwante testen
In dit artikel : Ford, Ford Explorer
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!