- Score redactie /20
Als ik mijn vrouw een tweede auto zou moeten kopen, dan probeer ik haar een Toyota GR Yaris aan te smeren. Moet ik enkel zien dat de kinderen niet te snel groeien, zodat ze niet met hun kruin tegen het duikende dak komen te zitten. Mag mijn eega zelf een auto uit de Toyota-showroom kiezen, dan is de kans groot dat ze bij de Yaris Cross uitkomt. Omdat het design iets schattigs heeft, omdat ze dan een stuk hoger zit en omdat ze dan een hybride heeft die niet in de stekker moet om zuinig te zijn. Heeft ze een punt?
Leuk?
Na een periode waarin Toyota vooral saaie, soms ronduit lelijke auto's maakte, brengen de Japanners weer wat designschwung in het gamma. En daar is de Yaris Cross een uitstekend voorbeeld van. Het koetswerk lijkt over meer bodemvrijheid te beschikken dan de directe concurrentie, terwijl de hoekige wielkasten met constrasterende sierlijsten het ontwerp iets avontuurlijks geven. Ik ben bovendien een fan van de in een zwart designelement verpakte achterlichtblokken, zoals die ook de gewone Yaris en de GR-versie sieren. Het nogal feminiene lijnenspel zorgt er wel voor dat mijn buren de Cross omschreven als een echte vrouwenauto. Wat dat dan ook wil zeggen.
Toyota noemt zichzelf een hybride specialist en dat is terecht. De Yaris Cross vertrouwt op een 92 pk sterke 1,5 liter-driecilinder die elektrische ruggesteun krijgt van een 59 kW krachtige elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 122 pk. Het gaat om een zogeheten zelfladende hybride die niet in de stekker moet om lage verbruikscijfers te halen. Ik besloot mijn testweek met een gemiddelde benzinedorst van amper 3,9 liter per 100 kilometer! Zonder daar echt op te moeten letten.
De hybride aandrijflijn maakt de Toyota Yaris Cross niet alleen zuinig, maar ook erg aangenaam om mee te rijden. Toch als je binnen de stadsmuren blijft, deze SUV verrassend vaak volledig elektrisch rijdt. Het planetaire tandwielstelsel van de e-CVT zorgt bovendien voor zijdezachte overgangen.
Wat ik ook wel kan appreciëren, als is het in onze contreien geen verkoopargument: je kan de Toyota Yaris Cross ook met vierwielaandrijving bestellen. Akkoord, dat maakt er nog geen terreinwagen van, maar het maakt de avontuurlijke SUV-look van het koetswerk wel een stuk geloofwaardiger.
Jammer
De Cross noemt zich niet zomaar een Toyota Yaris, vooral binnenin zie je de verwantschap tussen de SUV en de stadswagen. Het instrumentarium werd een-op-een overgenomen en dat is jammer. De digitale tellerpartij is goed afleesbaar, maar heeft een design dat wel erg gedateerd overkomt. De nieuwe multimediamodule Smart Connect met de MyT-applicatie voor je smartphone is wel een stap in de goede richting, alleen zou het scherm wat meer naar de bestuurder gedraaid mogen zijn om de leesbaarheid tijdens het rijden te bevorderen.
Wat anno 2022 ook niet meer zou mogen kunnen, is dat de ingestelde taal van de tellerpartij niet gekoppeld is aan die van het infotainmentsysteem. Je moet dus twee keer op zoek naar de settings. Nu goed, dat moet je als eigenaar van een Toyota Yaris Cross doorgaans maar een keertje doen. Ook storend: de links van het stuur verstopte knoppen voor onder meer de stuur- en achterruitverwarming. Ook de deurmodule voor de verstelling van de zijspiegels en de bediening van de elektrische ruiten wordt gedeeltelijk aan het zicht van de bestuurder onttrokken.
Met een lengte van net geen 4,2 meter blijft het koetswerk van de Toyota Yaris Cross lekker compact, alleen heeft dat wel gevolgen voor de instap achteraan. De deuropening is erg smal en de portieren zwaaien niet breed genoeg open. Vooraan is de zitpositie goed, maar de stoelen zijn te hard en de zitting is te kort. De kofferinhoud bedraagt 397 liter, met neergeklapte achterbank (optioneel in drie delen) heb je tot 1.097 liter aan stouwvolume tot je beschikking. Bovendien komt de Cross met een dubbele vloer die overlangs in twee compartimenten verdeeld is. Ter info vierwielaangedreven versie houdt het bij 320 liter.
De hybride aandrijflijn is wel minder aangenaam bij langere verplaatsingen. De Toyota Yaris Cross mist niet alleen punch, maar maakt ook erg veel lawaai op de snelweg. Dan hebben we het niet alleen over de wat jankende driepitter, maar ook over de geprononceerde rijgeluiden die het interieur bij hogere snelheden binnendringen. En dat koffiemoleneffect van de e-CVT blijft ook om gewenning vragen.
Dus?
Mijn vrouw heeft altijd gelijk, zelfs als ze geen gelijk heeft. Maar misschien kan Gazoo Racing voor een compromis zorgen en een Toyota GR Yaris Cross ontwikkelen?
Bekijk ook onze video van de Toyota Yaris Cross
In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris cross
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!