Concept
Een Mercedes V-Klasse 300 d in basislivrei kost ongeveer 59.500 euro voor de L2-lengte van 5,14 meter en met de krachtigste diesel van 237 pk. De Vito Tourer L2 124 CDI in de topversie Select wordt met dezelfde motor, dezelfde 9G-Tronic-versnellingsbak en dezelfde lengte aangeboden voor 55.600 euro. De vraag is dan ook gerechtvaardigd of je beter kunt kiezen voor de ‘minibus’ Vito dan voor de ‘grote eenvolumer’ V-Klasse. Een kort uitstapje met het gezin naar de kust, met acht personen in de Vito, gaf ons de gelegenheid om dat zelf uit te vinden.
Er is duidelijk veel ruimte in de Vito Tourer. Zowel voor de acht inzittenden als voor de bagage achterin (in casu onze picknick en een rolstoel). Iedereen heeft zijn eigen zitje, maar ze zijn niet allemaal uitgerust met Isofix-bevestigingspunten. De toegang is gemakkelijk, met elektrische schuifdeuren aan beide zijden (maar de sleutel van de afstandsbediening lijkt alleen die aan de rechterkant te willen openen). De negentrapsautomaat met koppelomvormer laat zich zoals altijd bij Mercedes bedienen met een pookje aan het stuur, waardoor je je elleboog bijna op de armsteun kunt houden om te beginnen manoeuvreren. Met de camera van het optionele parkeerpakket (1.124 euro) kan het gevaarte van meer dan 5 meter zonder al te veel moeite worden gemanoeuvreerd, op voorwaarde dat je in de buurt van de zeedijk een voldoende lange parkeerplek vindt.
Rijgedrag
Onderweg word je geconfronteerd met de typische pompverschijnselen van een bestelwagen. Maar niets te erg. De Vito voelde zich perfect op zijn gemak op de snelweg naar de kust, zelfs op de linkerrijstrook, dankzij zijn motor van 237 pk en 500 Nm. Dat koppel zorgt voor overtuigende acceleraties. Wat de actieradius betreft, is 850 of zelfs 900 km haalbaar met de 72 liter brandstof in de tank. In de smalle straatjes van Brugge vereist de omvang van de auto wel enige voorzichtigheid om de achtervleugel en de architectuur van het Venetië van het Noorden niet te ontsieren. De positie van het stuurwiel laat echter voldoende armbewegingen toe om de Mercedes te besturen zonder in elke bocht te beginnen zweten. En in Damme kon iedereen de Schellemolen bewonderen dankzij de grote ramen achteraan.
Wat is dan het nut om voor de V-Klasse te kiezen? Voor het meubilair en het infotainment. De plasticsin de Vito Tourer zijn niet de meest flatterende. De utilitaire stempel is duidelijk, hier voert rationaliteit de hoofdtoon. Ook al kampt de bestuurderspost met een licht gebrek aan opbergruimte. Bovendien ziet het audio- en videosysteem er echt ouderwets uit. Het kleine scherm is ingebed in een module uit een ander tijdperk met zijn ouderwetse knoppen. Dat belet niet dat de Vito Tourer bijvoorbeeld kan worden uitgerust met een adaptieve cruisecontrol. Maar het meest ergerlijke is de geluidsinstallatie. Er zijn standaard geen luidsprekers achterin, enkel voor de voorste inzittenden. Voor de anderen zal het meditatie zijn, of muziek van hun smartphone met oortjes, tenzij de optie achterluidsprekers is aangevinkt, voor 56 euro (ja, zesenvijftig euro extra).
Verdict
De Mercedes Vito Tourer kan een gezin echt tevredenstellen en biedt comfortabel plaats aan 8 personen. Het verschil met de V-Klasse is voornamelijk de meerprijs van 4000 euro. Dat is toch niet niks. Vooral omdat de overeenkomsten op het vlak van uitrusting en rijhulpmiddelen (en de toe te voegen achteruitkijkcamera) de Vito niet benadelen. Aan de andere kant mag je niet kieskeurig zijn over de kwaliteit van de kunststoffen en bepaalde inrichtingen. De Vito is eerst en vooral een comfortabele, zeer verzorgde en functionele minibus. Voor prestige en gezelligheid, of zelfs luxe, moet je bij de V-Klasse zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!