- Score redactie /20
Mocht in ik een bedrijfswagen mogen kiezen, dan is de kans groot dat ik voor een Peugeot 508 zou gaan. De manier waarop de Franse constructeur een comfortabel, prettig sturend onderstel combineert met een slank, leuk ogend koetswerk kan me best bekoren. En dan zou ik wellicht voor een SW met 1,6 liter-turbobenzine opteren. Rendeneer je niet met je hart, maar met je verstand, dan komt deze Hybrid als ideale Peugeot 508 naar voren. Op papier dan toch. De stekkerhybride kreeg een week om me te overtuigen...
Leuk
Je hebt voor- en tegenstanders van de zogeheten i-Cockpit, waarbij je over dat kleine stuur moet kijken om de digitale tellerpartij te kunnen zien. Ik behoor tot het eerste kamp. Omdat mijn gemiddelde lichaamslengte een zithouding vereist die perfect te combineren valt met dit controversiële dashboardconcept. Omdat ik graag aan dat licht aanvoelende, maar goed gewogen en kwiek reagerende stuurtje draai. En omdat ik die digitale tellerpartij met 3D-navigatie knap vormgegeven vindt.
Het hybride aandrijfgeheel van de Peugeot 508 Hybrid combineert een 1,6 liter-turbobenzine met een elektromotor van 80 kW en een lithium-ionbatterij van 11, 8 kWh. Maar de integratie van de componenten heeft geen invloed op het ruimteaanbod van de berline, niet op de achterbank en niet in de koffer. Het laadvolume bedraagt nog steeds 487 liter, met neergeklapte achterbank heb je tot 1.537 liter tot je beschikking.
Jammer
Het digitale dashboard is prachtig, maar de centrale display van het multimediasysteem kan me minder overtuigen. Dan heb ik het niet over de vormgeving, wel over de bediening ervan. De indeling van de verschillende menu's is niet altijd even logisch, waardoor je vaak door de verschillende tabbladen zit te zoeken achter het onderdeeltje dat je nodig hebt. De sneltoetsen onderaan het infotainmentscherm ogen mooi, alleen kan je de icoontjes erop nauwelijks lezen en ben je weer aan het tasten.
De Hybrid krijgt een aangepaste onderstelset-up die het meergewicht van de plug-inhybride aandrijflijn moet compenseren. Maar dat lukt slechts gedeeltelijk, want de schokdemping reageert minder adequaat dan ik dat gewend ben van een Peugeot 508. Het koetswerk deint meer, waardoor zowel het wegcomfort als de rijdynamiek enigszins gecompromitreerd worden. De sportmodus brengt wat soelaas, toch is het algemene compromis wat minder overtuigend.
De 508 Hybrid doet het met een elektromotor, waardoor het systeemvermogen blijft steken op 225 pk. Maar je hebt zelden het gevoel met dergelijke cavalerie onderweg te zijn. Deze Peugeot voelt eerder fluks dan echt snel aan. De achttrapsautomaat mist wat souplesse, vooral bij slenternsnelheden durft de bak wat twijfelen. De transmissie van de Peugeot 508 Hybrid beschikt over een B-functie die de remenergierecuperatie aanscherpt, al kan je dat net zo goed doen met het getrapte rempedaal dat eerst op de elektromotor en pas daarna via de remmen gaat vertragen. Ik verkies de peddels om de remenergierecuperatie te regelen.
Het accupakket hoor je regelmatig op te lnden, anders wordt het grote voordeel van een plug-inhybride zoals deze Peugeot 508 meteen zijn grootste nadeel. In het begin van de testweek lag ik af en toe aan de stekker, waardoor in het gemiddelde verbruik tot een dikke 3 liter per 100 km kon beperken. Maar enkele laadloze dagen later was de benzinedorst reeds geklommen tot een 7 liter. Het puur elektrische rijbereik is nooit boven de 40 kilometer geraakt, waardoor ook de puur elektrische mogelijkeden te beperkt bleven. Ik begrijp ook niet goed waarop de elektrische rijmodus de defaultstand is. Let je niet op en vergeet je de Hybrid-setting te activeren, dan is je batterij leeg voor je het goed en wel beseft.
Dus
Ik blijft het een knappe wagen vinden, met een knap dashboardconcept. Maar als Hybrid komt de Peugeot 508 toch wat minder overtuigend voor de dag: zowel het onderstel als het geëlektrificeerde aandrijfgeheel missen de daadkracht van een 508 zonder stekker. En dat laden, het blijft toch een gedoe. Dat is me de stevige meerprijs nog niet waard.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!