Nu de autowereld zich razendsnel elektrificeert is het even zoeken naar de concrete meerwaarde van een monster zoals de Ford Ranger Raptor. Niet alleen omdat zijn drukgevoede V6 benzine drinkt alse en alcoholicus, maar ook omdat de recente aanpassingen aan de belastingswetgeving de fiscale aantrekkingskracht van pick-ups ondergraven hebben. Voor sommigen is de Raptor niets minder dan een regelrechte provocatie.
Leuk Ford Ranger Raptor
Dat ik een opstapje en een handvat nodig had bij het instappen van deze pick-up kan twee dingen beteken : of ik word oud, of dit ding is hoog. Het is waarschijnlijk een beetje van allebei, vrees ik. Ondanks mijn gezegende leeftijd ben ik niet al te veel flexibiliteit verloren, toch was ik blij met alle hulp die ik kreeg om me toegang tot de cockpit te verschaffen. Eenmaal aan boord krijg je het gevoel dat je niets kan overkomen.
De Raptor is niet zomaar een pick-up, maar een aan zwaar terreinlabeur aangepaste Ford Ranger. De velgen zijn niet groter dan 17 inch, maar er liggen onversaagde off-roadbanden rond die geen enkel obstakel vrezen.
Voor een pick-up met dergelijk robuuste, zelfs wat rustieke basis is het comfort van de Ford Ranger Raptor verbazingwekkend – met een speciale vermelding voor de magistrale Fox-dempers. De relatief stille manier waarop de noeste noppenbanden, toch ontworpen om door vuil en grind te klauwen, over het asfalt rollen, is ongelooflijk. De Raptor is verfijnder dan hij zich presenteert.
De V6-turbomotor en de tientrapsautomaat werken in perfecte harmonie, terwijl je de vierwielaandrijving instelt volgens geprogrammeerde rijmodi. Het is ook mogelijk om het achter- en voordifferentieel te blokkeren, altijd handig om uit een benauwde situatie te komen. Je kan bovendien kiezen voor een reeks korte verhoudingen als dat nodig zou zijn.
Juist jammer dat ik lang gezocht, maar niet gevonden heb. Ik heb het over een stukje woestijn om de Baja-modus uit te proberen. Met een beest dat 5,2 meter lang is en 2,5 ton weegt, heb je hoe dan ook wat bewegingsruimte nodig, weet je.
Jammer Ford Ranger Raptor
Het is herfst en de wegen liggen er vettig bij. En dan heeft de pick-up het moeilijk om tractie te vinden. Je hoeft maar naar het gaspedaal te kijken of je voelt dat de laadbak je begint in te halen. Zelfs in een rechte lijn en aan snelheden van 100 km/u wil de Ford Ranger Raptor maar niet rechtdoor rijden.
Nu goed, natuurlijk houdt de elektronica een oogje in het zeil. Maar de tractiecontrole heeft het moeilijk om het hoofd te bieden aan de agressieve aanvallen van de kopperijke V6, aan de combinatie van het hoge zwaartepunt met een lichte achterkant en aan de voor terreingebruik ontwikkelde banden en verhoogde veren. En dat durft al een voor rare bokkensprongen zorgen. Wees dus voorzichtig.
De oplossing ? De achterwielaangedreven defaultstand ruilen voor de automatische modus waarin het 4x4-systeem bijspringt wanneer dat nodig is. En in de praktijk was dat heel vaak nodig. Kortom, de Ford Ranger Raptor is een auto die je niet zomaar in handen geeft. Ervaring is vereist.
Na een weekje testrijden was de lol er een beetje af, vooral omdat het worstelen was om dit monster te parkeren waar ik woon. En omdat ik zowat voortdurend aan het tankstation stond, want met een testgemiddelde van 14,5 liter per 100 kilometer vliegt de benzine er razendsnel door. Zelfs als je je met een fluwelen voet door het verkeer probeert te bewegen, zet de Ecoboost-krachtbron het op een zuipen.
Nog een misser, die ik niet helemaal begrijp : het tot 2,5 ton beperkte trekvermogen. Terwijl de standaard sleurcapaciteit bij de meeste pick-ups toch op 3,5 ton ligt. Als je dan toch een werkpaard koopt, wil je wel dat hij meer kan dan enkel in de modder of het zand spelen.
Dus Ford Ranger Raptor
Ik hou van de excentrieke, provocerende kant van de Ford Ranger Raptor. Van die 300 woeste paarden die vrij mogen galloperen, toch als je ze een open ruimte met wat zandduinen of modderpoelen kan geven. Op ruig terrein is er geen houden aan deze pick-up.
Maar dat zijn uitzonderlijke situaties, toch waar ik woon. Op snelwegen en in de binnenstad voelt de Ford Ranger Raptor snel aan als een olifant in een porceleinwinkel. Zeker in de herfst, want in vettige omstandigheden kan je het rijgedrag enkel omschrijven als bloedlink.
Neen, dagelijks rondrijden in deze Ford Ranger Raptor zie ik me niet doen. Daarvoor is hij te tricky, te beperkt en te duur. Maar als speelgoed… Ik begrijp de aantrekkingskracht wel.
In dit artikel : Ford, Ford Ranger
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!