- Score redactie /20
Ah, de Mercedes E-Klasse. Een toonbeeld van comfort en een icoon uit de autowereld, ingetogen maar stijlvol en krachtig maar soepel. Wie het gemaakt had vroeger, die reed met een E-Klasse. Maar anno 2024 is dit soort auto geen evidentie meer, want SUV's eisen een steeds groter stuk van de verkoopkoek. En in bij de bedrijfswagens is de elektrische auto eindelijk aan die langeverwachte opmars bezig. De Mercedes E 220d is bijna een anachronisme geworden. Bijna.
Leuk Mercedes E 220d
Ik ben nog van de oude stempel: voor mij blijft het lijnenspel een essentieel criterium. Op dat vlak mikt Mercedes zijn pijlen recht in mijn hart, want wat is de nieuwe E-Klasse mooi. Mooier dan de nieuwe BMW 5 Reeks. En dat is het vermelden waard, want ik was altijd een fervent liefhebber van de wagens van de Bayerische Motoren Werke.
Maar de klassieke, maar eenvoudige lijnen van de nieuwe E, zijn geslaagde proporties en evenwichtige proporties zijn een streling voor mijn oog. Ook binnenin oogt deze Mercedes geweldig, met een speciale vermelding voor het zogeheten Super Screen dat gecombineerd wordt met een klassieke display voor de bestuurder.
Wie Mercedes E-Klasse zegt, denkt in de eerste plaats aan comfort. En op dat vlak stelt de nieuwe generatie niet teleur, zelfs niet met de sportieve 20-duimsvelgen van de door mij geteste AMG Line. Ook de stoelen bevielen me, met voldoende steun en een veelvoud aan instelmogelijkheiden die de zoektocht naar de perfecte zithouding vereenvoudigen. En zodra je die gevonden hebt, ben je klaar om kilometers te malen met het gevoel dat je in een ruk naar het andere eind van de wereld zou kunnen rijden.
De door mij geteste Mercedes E 220d vertrouwt op een dieselende viercilinder die 197 pk en 440 Nm verzamelt. Wat extra pit had gemogen, zeker bij het accelereren. Maar op het brandstofverbruik valt weinig aan te merken: ik besloot de testweek met een gemiddelde van 5,5 liter per 100 kilometer. Dat vertaalt zich in een rijbereik van bijna 1.200 kilometer op een tank. Dat is pas comfortabel.
Jammer Mercedes E 220d
De dieselmotor zorgt er dan wel voor dat de Mercedes E 220d over een superieure actieradius beschikt, maar een elektrische auto verplaatst zich wel beduidend stiller. Zelfs weggestoken onder een heleboel lagen geluidsisolatie kan de zelfontbrander zijn agrarische natuur moeilijk verbergen, zeker bij koudstart en onder zware belasting hoor je dat er een kleine diesel onder de motorkap schuilt. Nu goed, van trillingen is geen sprake. Maar het blijft ruwer dan wat we vandaag gewoon geworden zijn.
Ik kom nog even terug op die brede 20-duimsvelgen. Ze doen dan nauwelijks afbraak aan het comfortniveau dat de nieuwe Mercedes E-Klasse biedt, ze produceren wel flink wat rolgeluiden. Kleinere en smallere banden met hogere zijwanden zouden dat verhelpen. De technologische rugzak die de E 220d draagt, maakt indruk. Maar het is me wat te veel, soms te overbodig en vaak te opdringerig. En die plastic op de naaf van het stuurwiel, dat ze daar nog steeds niet op gevonden hebben...
Dus Mercedes E 220d
De Mercedes E-Klasse is een technologisch meesterwerkje, toch blijft hij trouw aan zijn klassieke kernwaarden. Comfort blijft primordiaal, zonder dat dat het rijplezier hoeft te fnuiken. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe aangenamer de E 220d wordt. Zelfs met die compacte dieselmotor, die zijn ruwe kantjes compenseert met zijn lage verbruik. Akkoord, ook de nieuwe Mercedes E is een dure jongen, maar je krijgt er wel heel wat auto voor in de plaats. Ik zou wel voor een zes-in-lijn kiezen...
Verwante testen
02-12-2023
14In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!