- Score redactie /20
Ik associer Subaru in de eerste plaats met Colin McRae of Richard Burns, door het landschap driftend in hun donkerblauwe Impreza WRC. Met rallyprestaties die doorschemerden in de productiemodellen, met hun heerlijke boxerklank, slimme vierwielaandrijving en uitstekende balans. Maar die tijd ligt inmiddels in het verre verleden. Wat blijft daar anno 2022 van over? Op zoek naar antwoorden tijdens een testweek met de jongste generatie van de Subaru Outback, een verhoogde break met een boxermotor (weliswaar zonder turbo) en met vierwielaandrijving (weliswaar gelinkt aan een CVT).
Leuk
Deze Subaru Outback heeft één eigenschap die me vanaf het begin aansprak: hij is groot en ruim. Het ideale vervoermiddel voor een actieve vakantie met vrouw en kinderen, inclusief hun bagage. Je voelt je meteen op het gemak in deze terreinbreak. De afwerking helpt, want de algemene kwaliteitsindruk is een stuk beter dan ik vreesde. De Japanse constructeur heeft zich immers lange tijd bezondigd aan harde kunststoffen en een zielloze vormgegeven interieur. Het dashboard oogt overzichtelijk, de informatie is goed leesbaar en het centrale infotainment blijkt makkelijk in gebruik - al had het wel wat sneller mogen zijn. De belangrijkste bedieningselementen blijven analoog, maar worden netjes in het verder digitale geheel geïntegreerd.
Een Subaru maakte het verschil met zijn weggedrag. En de Outback stet niet teleur: het stuurwiel reageert direct en genereert voldoende feedback, het onderstel volgt gedwee wat de bestuurder hem oplegt. De vierwielaandrijving zorgt voor grip en stabilteit, maar het rijplezier blijft overeind. De Subaru Outback stuurt lichtvoetiger dan hij eigenlijk is en toont een bovengemiddelde bochtenappetijt. Maar maak er geen rallywagen van, want de atmosferische boxermotor mist pit. Maar met een hoog tempo heeft deze verhoogde terreinbreak geen enkele moeite. Zelfs deze Sport-versie is in de eerste plaats gemaakt om te reizen.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb. McRae en Burns indachtig ben ik op zoek gegaan naar onverharde binnenbaantjes, de ideale omstandigheden om de onwrikbare 4x4-aandrijving tot actie te verleiden. En het was echt kicken, de manier waarop de Subaru Outback van de ene modderpoel naar de andere danste. Juist jammer dat de testwagen op zomerbanden stond, waardoor de integrale aandrijving de tractie moest zoeken die het rubber miste. Maar hoe hard ik ook geprobeerd heb, nergens viel de Outback door de mand. Indrukwekkend.
Jammer
Nu is de Subaru Outback niet vrij van gebreken. De elektrisch verstelbare bestuurdersstoel gaat niet laag genoeg en biedt niet voldoende zijdelingse steun. En dat is jammer, want het bederft zowel het algemene comfort als het rijplezier. Je zou een moeten worden met een wagen die zo solide op de weg ligt.
Ook als familiewagen laat de Subaru Outback steken vallen. Voor een break van deze omvang is de opbergruimte in de deuren en het handschoenkastje veel te beperkt, terwijl de laadklep niet praktisch blijkt. Het instellen van de temperatuur gaat eenvoudig, maar om de verwarmde stoelen te activeren moet je in het infotainmentsysteem gaan zoeken. En voor een wagen die bijna 42.000 euro kost, had een geïntegreerde GPS-navigatie ook standaard mogen zijn.
Het voornaamste minpunt had eigenlijk een van de sterktes van de Subaru Outback moeten zijn: de boxermotor. Best soepel bij normaal gebruik, maar eigenlijk niet krachtig genoeg voor een wagen van dit kaliber. Slechts 169 pk en 252 Nm voor een blok met een cilinderinhoud van 2,5 liter, dat moet veel en veel beter kunnen. De continu variable transmissie helpt evenmin: want de vierpitter trekt stevig van leer wanneer je hem tot hernemingen dwingt. Een turbocompressor had wonderen kunnen doen. Of volwaardige elektrokhulp, want ook een hybride aandrijfgeheel zou deze Subaru Outback niet misstaan.
Dus
Om eerlijk te zijn, ik had de tijd van mijn leven met de Subaru Outback. Wat een innemende auto. Ja, het is een grote en logge break, maar de algemene balans maakt veel goed. Ik vind de Outback Sport er goed uitzien, comfortabel rijden en goed afwerkt. Alleen die motor, he. Zo'n grote cilinderinhoud voor zo weinig paarden, waardoor de 1,9 ton wegende Subaru nauwelijks vooruit te branden blijkt. Bovendien klinkt de boxermotor me te vlak, waardoor de referenties naar de rallyreplica's van vroeger vervallen. Dus ja, dit is een geweldige avonturier waarmee ik vandaag nog op vakantie zou willen vertrekken. Maar voor dagelijks gebruik laat hij te veel steken vallen.
In dit artikel : Subaru, Subaru Outback
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!