- Score redactie /20
tIk hou wel van luxe en comfort. In die mate dat er in mijn droomgarage altijd een plek gereserveerd zou zijn voor een Mercedes S-Klasse. Althans, dat was toch voor kort zo. Na alle positieve reviews over BMW's nieuwe 7 - een Reeks waaronder ik voor het gemak ook deze i7 catalogeer - stond de Mercedes namelijk wat ter discussie.
Want wat als de beste limo van het moment nu eens uit München komt? Hoort die die (imaginaire) plaats dan niet te krijgen? Kortom, is die nieuwe BMW i7 xDrive60 nu de nieuwe Heilige Graal?
Leuk BMW i7 xDrive60
Mijn nageslacht behoort tot de fameuze Generation Alpha. Da's die waar de duimen en wijsvingers de best ontwikkelde vingers zijn. Wegens het vele vegen en duwen op schermen allerhande. Heeft die kroost zijn hart op kunnen halen achterin de BMW i7!
Voor elk een touchscreen in de respectievelijke deur waarmee ze de ambiancemodus aan konden passen, de temperatuur geregeld kregen of zich konden trakteren op een massage. En dan moest het echte hoogtepunt nog volgen. Want middels het commanod 'Display uit' klapte de breedbeeld (31,3 duim!) tegen het plafond zich uit. Waarna je de keuze hebt uit Fire TV van Amazon of een mediaspeler die je via HDMI hebt aangesloten.
Meer show komt er van de deuren die automatisch openzwieren en weer sluiten. Met de bijhorende app kan je de BMW i7 dan weer parkeren zonder achter het stuur te zitten, terwijl de slimme parkeerassistent de manoeuvres die je het meest uitvoert met plezier onthoudt om ze nadien autonoom herhaalt.
Je zal onderhand het thema wel al gesnapt hebben, zeker? Met deze i7 wil BMW zijn concurrenten overbluffen met technologische grandeur. Missie geslaagd. Zonder daarom trouwens al te ver af te wijken van de hoofdbekommernis: de rijken der aarde een rijdend verlengstuk bieden van de designercanapé die ze hebben staan in het landhuis. Comfort diende dus te worden geschreven met kapitale -C. Ook daar alle punten voor deze elektrische 7.
Een mens zou haast vergeten dat dit ding in de eerste plaats werd gebouwd om kilometers te malen. Een taak waar deze BMW i7 zich ook met verve van kwijt. Stil en bijzonder behaaglijk dein je door het hinterland. Moet er toch eens wat vaart worden gemaakt, dan vraagt dat niet meer dan een wat dieper indrukken van het rechterpedaal, weliswaar in combinatie met een even gedecideerde ruk aan de Boost-peddel achter het stuur. Waarna de volle 544 pk en 745 Nm deze beemer in een rotvaart - 0 tot 100 km/u in 6,1 seconden - richting einder begeleiden.
Al is misschien het meest impressionante nog wel de manier waarop de elektronica die hele voortgang monitort en zijn randorganen naar aanpast. Laat je het 'gas' los en zien de camera's en sensoren niet direct obstakels, dan zal deze BMW i7 blijven bollen op de opgebouwde kinetische energie (zeilen). Wordt er toch een voorganger - al kan dat evengoed een kruispunt, scherpe bocht of een bebouwde kom zijn - dan gaan de synchrone elektromotoren in recuperatiemodus en krijg je een aangename soort eenpedaalsturing die de BMW afremt tot de gepaste vitesse. Zonder je evenwel helemaal tot stilstand te brengen.
Een afstelling die het niet alleen bijzonder aangenaam, maar ook zeer natuurlijk cruisen maakt. In die mate zelfs dat eens je aan het bollen bent, je op het stuur vasthouden na, eigenlijk niets meer - nu ja - om handen hebt.
Jammer BMW i7 xDive60
Onthou vooral dat laatste. Want in dat welbehagen ligt in deze BMW de echte Freude am Fahren. Dynamiek? Die moet je elders zoeken. Bij Mercedes en zijn EQS bijvoorbeeld. Nochtans voorzagen ze de i7 in München van min of meer dezelfde wapens. Twee motoren dus de facto vierwielaandrijving. Vierwielsturing ook, net als adaptieve dempers en luchtvering. Jammer genoeg vergat BMW daar ook een degelijke stuurberachtiging aan te koppelen. Zeker in de meest comfortabele settings voelt die te licht aan. Geen erg als je rechtdoor moet, maar van zodra het begint te keren zakt het vertrouwen evenredig met de buigingsgraad van de bocht.
De kinderen op hun beurt hebben me de oren van het hoofd gezaagd over het feit dat ze wel een scherm hadden, maar niets om erop af te spelen. Klaarblijkelijk mag de digitale content enkel komen van Fire TV van Amazon of van een beelddrager die je connecteert via HDMI. Is een USB-stickje met wat films te ordinair misschien, beste BMW?
Wij vonden het dan weer storend dat we voor bijna alles het infotainment in moesten. Afstandsregeling van de adaptieve snelheidsregelaar? Swipen. Een massage starten? Swipen. Temperatuur wat aanpassen? Swipen. De middentunnel huisvest wel een aantal shortcuts, maar vaak zetten die je af aan het hoofdmenu waarna je dient te grasduinen door de subsecties om te vinden wat je zoekt. Dat moet toch ergonomischer kunnen, niet?
Ook voor die automatische ontsluitende portieren ben ik niet geheel gewonnen. Ja, ze doen monden openvallen als jeze openen scharnieren. Maar het duurt een aantal seconden vooraleer dat 'wonder' geschiedt. Tijd waarin diezelfde omstaanders zich allicht afvragen waarom je als een schlemiel naar je deur staat te turen. Anders gesteld, ze zelf opentrekken gaat nog altijd sneller en vlotter.
Tot slot verdient ook het verbruik nog een veeg uit de pan. Op een bepaald moment verstookte de i7 30,1 kWh/100 km. Gigantisch! Nu hoort daar wel de bemerking bij dat dat weinig tot geen invloed heeft op de praktische inzetbaarheid. Ik heb een hele week rondgezoomd zonder de i7 ook maar één keer aan de stekker te hangen. Waarbij ik heus niet alleen rond de kerktoren ben gebleven. 400 kilometer op een lading is dus zeker haalbaar - wat niet minder dan logisch is met een nuttige batterijcapaciteit van 101,7 kWh - al is dat nog altijd een behoorlijk eind verwijderd van de 594 kilometer die de WLTP-dicteert.
Dus BMW i7 xDrive60
Droomgarages hebben gelukkig geen limieten. In die van mij mag krijgt de S-Klasse dan ook gewoon gezelschap van deze i7. Wat op zich een overwinning is voor de BMW. Want hoewel in principe oneindig groot, krijgt toch niet alles daar zomaar zijn plek.
Het moet speciaal zijn. En dat is deze BMW i7 xDrive60 met verve gebleken. Zowel qua uitstraling - het is ook niet direct mijn meug, maar dat design heeft wel karakter - als qua technologsich vernuft heeft de limo mij van mijn sokken geblazen. Ook al werkte lang niet alles zo inuïtief of vlot als zou moeten.
Idem wat zijn rijgedrag betreft. Dit is van het aangenaamste waar ik de afgelopen maanden van achter het stuur heb mogen zitten. Het duurt nog wel even, maar die Auto Van Het Jaar-titel die we ten persoonlijke titel uit mogen reiken, de BMW zal er verdomd dicht bijzitten.
Let wel, bij mij scoor je met wolligheid. En met me tijdens de rit zoveel mogelijk werk uit handen nemen. Zaken waarin de BMW i7 excelleert. Al betekent dat tegelijk dat - door zo duidelijk een kaart te trekken - je een heel spectrum aan belangstellenden links laat liggen. Zij die al eens graag een bocht pikken. Of die lak hebben aan digitale regelneverij, bijvoorbeeld.
Verwante testen
In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks , BMW I7
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!