Zondags moet ik er altijd even uit. De natuur in, weg van stress (lees: de kinderen) en verplichtingen (lees: de to-dolijst van vrouwlief). Samen met een stel gelijkgezinden (lees: midlifers in hetzelfde schuitje) doen we dat gewoontegetrouw op de mountainbike.
Met het opkomen van de gravelscène en de daarbijhorende fietsen is de vraag binnen de groep al een paar keer opgeworpen of zo’n gravelbike ons niet beter zou liggen? Wegens sneller en – door de smallere banden en dus lagere rolweerstand – minder vermoeiend?
Leuk
De 3T Exploro for BMW heeft behoorlijk wat uren gespendeerd in de windtunnel waardoor hij zich tot de meest aerodynamische gravelbikes van het moment mag rekenen. Ik heb er het raden naar hoeveel winst daarvan finaal overblijft als ik er mijn 95 kilo aan gespekt massief op plant. Maar, het moet wel gezegd dat deze 3T Exploro for BMW een stuk vlotter bolde dan mijn eigen GT Zaskar (een mountainbike dus).
Daar is trouwens een simpele verklaring voor. De Fulcrum-velgen kwamen in maatje 650b. Of omgerekend naar een meer gangbare afmeting: 27,5 inch. Daar waar de mountainbikestandaard ondertussen 29 inch is. Simpele wiskunde leert dan dat die grotere wielen per omwenteling ook verder raken.
Nu hoeft dat allerminst een probleem te zijn. De voorvork van de 3T Exploro for BMW kan namelijk ook uitgerust worden met een iets grotere 700c, zeg maar de wielmaat die je in een normale koersfiets terugvindt. De gravelbanden zijn dan uiteraard wat smaller, maar wat je daardoor verliest aan grip en comfort, maak je weer goed in vitesse.
Jammer
Dat snelheid centraal stond bij de ontwikkeling van de 3T Exploro for BMW, merk je bij de eerste, wat kaduuk liggende single track. Het frame is ultrastijf en ontbeert eveneens de demping van een verende voorvork. Je hotst en botst dan ook een stuk harder over onverhard terrein, waardoor een zekere mate aan fietstechniek noodzakelijk is om overeind te blijven.
Geen klachten over de Shimano GRX-shifter: die doet zijn werk naar behoren, alleen had een iets grotere split tussen de 11 versnellingen (nu 11-42) welkom geweest. Vooral de 42 achteraan bleek net iets te zwaar om hele steile klimmetjes vlot getopt te krijgen. Iets wat ze klaarblijkelijk ook bij 3T zo hebben ervaren. Voor modeljaar 2023 krijgt de Explorer een Sram Rival-derailleur met een 12-speed (10-44) achteraan, al dan niet gecombineerd met twee tandwielen vooraan (tegenover eentje hier).
Ook de kleurencombo van de door mij geteste 3T Exploro for BMW zit me niet geheel lekker. Of beter, het bleke stuurlint en dito Brooks Cambium-zadel. Na één rit in betrekkelijk droge omstandigheden sloegen beide al een stuk grauwer uit. Hoe je die dingen dus proper moet houden als het er echt slijkerig bijligt?
Dus
Overstappen van een mountainbike naar de 3T Exploro for BMW vraagt toch wel meer gewenning dan ik gedacht had. Vooral de onverzettelijkheid van het frame – waardoor (stuur)foutjes veel sneller worden afgestraft – haalde er in het begin de vaart wat uit.
Die polyvalentie in combinatie met zijn uitstekende zitcomfort maakt dat je aan deze 3T Exploro for BMW altijd plezier beleeft, ongeacht het seizoen, ongeacht het wegdek, ongeacht het logo.
Verwante testen
11-09-2022
13 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!