- Score redactie /20
De nog niet zo lang geleden gerestylede Audi A8 is nog niet volledig elektrisch, maar bestaat wel in een plug-inhybridevariant. De A8 60 TFSI e combineert een 3,0 liter grote V6-turbo op benzine (340 pk en 500 Nm) met een kleine elektromotor van 60 kW (82 pk) continu en 100 kW (136 pk) piekvermogen, en 400 Nm koppel.
Met dat duo heeft de 5,20 meter lange Audi A8 PHEV 462 pk (340 kW) en 700 Nm ter beschikking. De lithium-ionaccu heeft een nuttige capaciteit van 14,4 kWh en kan worden opgeladen met een maximaal vermogen van 7,4 kW. Dat betekent dat het minimaal twee uur aan het stopcontact duurt om 100 procent van de elektrische actieradius terug te winnen.
Leuk Audi A8 PHEV
In het trio dat hij vormt met de BMW 7 Reeks (i7) en de Mercedes S Klasse (EQS) lijkt de Audi A8 het minst gedurfd. Achter dit ogenschijnlijke classicisme gaat echter geavanceerde technologie schuil, ten dienste van de inzittenden. Hetzelfde geldt voor de afwerking, die minutieus is uitgevoerd. Geen franjes, maar bijvoorbeeld wel elektrisch bediende zonneschermen, verwarmbare en masserende zetels voor- en achterin, een 230V-stopcontact achterin, state of the art multimedia en een hifisysteem dat melomanen kan bekoren.
Je zou niets minder verwachten van een op luxe gericht vlaggenschip. Die sereniteit wordt ook geboden door een wielbasis van drie meter die veel beenruimte laat. Er is een vijfde zitplaats, maar zoals bijna altijd het geval is, is dat de minst aangename.
De Audi A8 beknibbelt niet op touchscreens om de verschillende functies te bedienen, ook achterin. Er zijn echter ook fysieke knoppen. Het is allemaal netjes, overzichtelijk en goed doordacht. Toegegeven, we moesten soms wat hard drukken om een adres in de navigatie in te voeren (vanwege koude handen?). Maar je vindt snel je weg en wat dat betreft doet het merk uit Ingolstadt het beter dan andere. Het algemene comfort aan boord is ook te danken aan het onderstel.
De Audi A8 ligt goed op de weg, zonder afbreuk te doen aan het welzijn van de inzittenden. De ingenieurs van het merk met de vier ringen zorgden voor een evenwicht tussen stevigheid en soepelheid. Het resultaat is een sereen karakter, vooral op de hoofdwegen. En ondanks zijn gewicht is de auto levendig genoeg om niet lastig te zijn op het platteland. Hij is zelfs verrassend voor zijn omvang en gewicht. In de stad is de vierwielbesturing een grote hulp bij het manoeuvreren. En laten we vooral de Quattro-vierwielaandrijving niet vergeten om de Audi op koers te houden.
De Audi A8 is vooral 's nachts indrukwekkend. De sfeerverlichting biedt een geruststellende en aanpasbare cocon. Maar het meest verrassende zijn de Digital Matrix LED-koplampen. Ze zijn uiterst effectief. 1,3 miljoen microspiegels worden geactiveerd om de omgeving met licht te overspoelen zonder andere weggebruikers te verblinden (ik heb in ieder geval niemand weten klagen).
Het systeem laat ook pijlen door de lichtbundel op de weg verschijnen om de bestuurder de weg te wijzen. Als extra bonus bieden de koplampen aanpasbare lichtanimaties. Leuk wanneer je het contact aan- of uitzet. Aan de achterkant maakt de OLED-technologie van zijn lichtstrip hem van een afstand zichtbaar en kan hij zijn helderheid aanpassen in geval van gevaar.
Jammer Audi A8 PHEV
De 462 pk sterke hybrideoplossing geeft de Audi A8 60 TFSI e quattro veel vermogen, een fluwelen geluid met de V6 en een acceleratietijd van 0-100 km/u van 4,7 seconden. Daar is niets op aan te merken. Het brandstofverbruik in hybridemodus met de accu leeg kan echter al snel de 12 l/100 km overschrijden. Je kunt echter redelijk op een gemiddelde van 8,5 l/100 km blijven als je op lange ritten zo snel mogelijk de stekker in het stopcontact steekt en je rechtervoet in bedwang houdt.
De elektrische actieradius van de plug-inhyride Audi A8 bedraagt officieel 59 km. Maar je mag best blij zijn als het je lukt om 40 km in een rustgevende stilte te rijden. Het beheer van het opladen tijdens het rijden of het bewaren van de elektrische reserve gaat via het e-Tron menu op het hoofdscherm. Een andere minpuntje aan deze motorversie is de luiheid wanneer je opnieuw wil vertrekken aan een kruispunt. Er is een vervelende vertraging wanneer je Tiptronic-achttrpsautomaat zijn ding laat doen. Het moet gezegd: 2,4 ton verplaatsen kost energie!
Ondanks zijn afmetingen blijft de ‘limousine’ dan ook iets te discreet in het gamma. Dal is dat waarschijnlijk wat de klanten van deze auto zoeken. Zij voelen zich waarschijnlijk liever in de watten gelegd in het interieur dan dat ze hun privileges te opzichtig, te vet etaleren. Is hij duur? Rationeel gezien, ja. Het tegendeel zou verrassend zijn. Toch is de Audi A8 60 TFSI e quattro met zijn basisprijs van 113.920 euro, zonder in de optielijst te duiken, de meest ‘betaalbare’ van het eeuwige trio Audi-BMW-Mercedes in deze categorie, in PHEV-vorm. Hij is ook leverbaar met lange wielbasis voor 119.960 euro.
Dus Audi A8 PHEV
Hoe kun je niet genieten van een auto als de Audi A8 60 TFSI e quattro? Je rijdt toch in een lange, comfortabele en scherpe sedan. De zorg voor het interieur, het vermogen en de technologie ten dienste van de inzittenden zijn perfect voor wie veel kilometers afmaalt.
Om het brandstofverbruik en de ecologische voetafdruk te beperken moet je natuurlijk voorzichtig omspringen met het hybridesysteem de Audi A8 60 TFSI e quattro. Systematisch en rigoureus opladen is essentieel. En voordat je de snelweg opgaat voor een lange rit, moet je op het scherm prutsen aan de instellingen om de elektrische reserve te behouden, of de batterij bijvullen voordat je in een fluwelen tempo door de stad rijdt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!